Je zdravé byť vegetariánom? Takéto sú fakty!

Ste vegetarián? Naše rady Vám pomôžu sa vyvarovať zdravotným problémom

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Stále viac ľudí experimentuje so stravovaním a hľadá alternatívne spôsoby výživy. Faktom však zostáva, že ľudia sú všežravé tvory a mäso bolo od nepamäti aspoň do určitej miery súčasťou našich jedálničkov.

Ktorý olej je pre vaše telo najzdravší? Poradíme, ako si zdravo vybrať

Nie je to také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Prejsť na vegetariánsku diétu neznamená, že sa automaticky budete stravovať zdravšie. Stačí si uvedomiť, že existuje hneď niekoľko rôznych druhov vegetariánstva.

Chcem dostávať pravidelne novinky – Newsletter

Striktní vegetariáni, inak nazývaní aj vegáni, nekonzumujú žiadne živočíšne produkty, ani tie vedľajšie ako napríklad mlieko a mliečne produkty, či vajcia. Líšia sa tak od lakto-ovo-vegetariánov, ktorým tieto vedľajšie živočíšne produkty neprekážajú.

Avokádo je vitamínová bomba. Vedeli ste tieto fakty?

Podľa odborníkov na stravovanie sa príjem dôležitých živín (hlavne cukrov, tukov, bielkovín, minerálov a vitamínov) medzi mäsožravcami a lakto-ovo-vegetariánmi zásadne nelíši. Vegáni si však musia dávať väčší pozor, aby príjem živín obsiahnutých zväčša iba v živočíšnej strave nezanedbali.

Vegetariánske jedlo môže vyzerať aj chutne! Foto: Pixabay.com

Nie všetko bezmäsité je aj zdravé

Vegetariáni by si špeciálne mali strážiť príjem proteínov, mastných kyselín, železa, zinku, jódu, vápnika, vitamínu D a vitamínu B12. Proteíny z mäsa môžu pokojne nahrádzať napríklad šošovicou, sójou, arašidovým maslom, quinoa, fazuľou, cícerom, ale aj hrachom.

Opekať či grilovať – čo je zdravšie?

Vegetariánstvo, najmä pri vysokej spotrebe syrov, ale napríklad aj mastných vysmážaných zeleninových jedál, či orechov ako zdroja bielkovín, nemusí nutne znamenať stratu hmotnosti.

Orechy sú dobrým zdrojom bielkovín, majú však veľa kalórií. Foto: Pixabay.com

Reštaurácie dnes ponúkajú omnoho širšiu ponuku vegetariánskych jedál, ako tomu bolo kedysi. Hrozí však, že množstvo z nich nebude spadať do kolónky zdravé. Stačí si uvedomiť, že hranolčeky a vyprážané zemiakové lupienky sú v podstate vegánske jedlo.

Zopár praktických rád

Častým problémom vegetariánov je hlad, ktorý následne zaháňajú rýchlymi snackmi, napríklad slanými tyčinkami, praclíkmi, či chipsami. Lepšou alternatívou sú oriešky, celozrnné sušienky, mrkva, či arašidové maslo.

Nesprávny pitný režim môže podľa odborníčky spôsobiť bolesť hlavy aj priberanie

Vegetariáni vedia byť kreatívni. Foto: Pixabay.com

Dôležitou vlastnosťou zdravej stravy je jej pestrosť. Aj vegetariáni by mali striedať ingrediencie, ktoré používajú vo svojom jedálničku a neobmedzovať sa na zopár osvedčených kusov ovocia, či zeleniny.

Bicykle sú pripravené, čo bude s cyklotrasami nikto netuší

A posledná rada na záver – ak seriózne zvažujete prechod na alternatívny spôsob výživy, neriaďte sa iba článkami na internete, ale vyhľadajte certifikovaných odborníkov. Pomôžu vám dokonalejšie vyvážiť váš jedálniček, nájsť ideálnu váhu a neohroziť pritom vaše zdravie.

Stredomorská diéta je dobrá pre vaše srdce. Foto: Pixabay.com

Tieto filmy musíte tento mesiac určite vidieť

Môže vás zaujímať

Drotárstvo zapísali do svetového zoznamu UNESCO