Komu hrozí dehydratácia a ako sa jej vyhnúť

Nezabúdajte, že najmä v horúcich letných mesiacoch môže byť každý z nás ohrozený dehydratáciou

autorská koláž hlavne.sk

Viac ako dve tretiny vášho tela tvorí voda. Ak jej prijímate dostatok, dokážete bez problémov fungovať aj v extrémnych teplotných podmienkach. Naopak, ak pitný režim nedodržíte, hrozia vám vážne zdravotné komplikácie.

Podľa výskumníkov z prestížneho medicínskeho zariadenia Mayo Clinic v americkej Minnesote potrebuje priemerný muž prijať za deň asi 3,7 litra vody, kým priemerná žena približne 2,7 litra. Treba však dodať, že asi pätinu z toho prijímame ako súčasť potravy.

Takto nás začalo vyzliekať leto 2018

Zjednodušene povedané – muži by mali vypiť trinásť pohárov vody denne, kým ženy deväť.

Rôzni ľudia, rôzna spotreba

Ľudia sú rôzni a objem vody, ktorý potrebujú pre správnu funkciu organizmu je značne premenlivý. Závisí od veku, od pohlavia, od hmotnosti, od povrchu tela a mnohých ďalších parametrov. Netreba sa upínať na žiadne zjednodušené odporúčania.

Aj osviežujúci pohár chladenej limonády môže pomôcť v boji s dehydratáciou, foto: pixabay.com | foto: Pixabay.com

Cvičenie, horúčavy, vlhké ovzdušie, ale aj zvýšenie telesnej teploty, črevné a žalúdočné problémy, či tehotenstvo a kojenie – všetky tieto faktory môžu zvyšovať spotrebu vody a ohroziť človeka vznikom dehydratácie.

Medzi varovné príznaky dehydratácie patrí sucho v ústach, suchá a chladná pokožka, bolesť hlavy a svalové kŕče. Skončiť môže tragicky.

KULEHA: Nočné tréningy na kúpalisku

Počúvajte svoj smäd

V ľudskom tele sa nachádzajú receptory, ktoré na základe tlaku krvi a množstva solí vysielajú signály do mozgu, a tak vyvolávajú pocit smädu. Vo všeobecnosti preto platí, že zdravý človek by sa mal napiť vtedy, keď je smädný.

K zvýšenému riziku dehydratácie dochádza najmä u detí a u seniorov. Menšie deti ešte nevedia v správnej chvíli požiadať o vodu. Je potrebné, aby ľudia, ktorí ich majú na starosti, kontrolovali, či tekutín neprijímajú primálo, ale ani priveľa. Nadmerné preťaženie tela vodou môže mať rovnako nebezpečné následky ako jej nedostatok.

Menšie deti a seniori musia byť v lete obzvlášť opatrní, foto: pixabay.com | foto: Pixabay.com

U starších ľudí naopak prestávajú fungovať prirodzené mechanizmy, ktoré majú kontrolovať množstvo vody v organizme. Osamelé staršie dámy patria medzi najčastejšie obete horúceho počasia.

Preto je dobré, ak si vytvoria určité návyky a tekutiny prijímajú pravidelne. Môžu si napríklad na fľašu s vodou zaznačovať, koľko z nej každú hodinu vypili, a príjem tekutín naplánovať tak, aby na konci dňa zostala fľaša úplne prázdna.

Pri výletoch v prírode sa treba mať na pozore pred kliešťami

Aj mladšie ročníky si musia dávať pozor

Nezabúdajte, že každý z nás môže byť za určitých podmienok ohrozený dehydratáciou. Najmä v horúcich letných mesiacoch a za zvýšenej vlhkosti vzduchu, ktorá bráni efektívnemu poteniu. Nehovoriac o tom, keď sa do rovnice započíta alkohol.

Ideálne je okamžite nahrádzať stratené tekutiny čistou vodou, ale neuškodia ani čaje, káva, mlieko, džúsy a polievky. Výborným zdrojom vody je aj čerstvé ovocie, ktoré okrem nej obsahuje aj potrebné vitamíny a minerály.

Nádobu s vodou noste v horúcom počasí stále so sebou, foto: pixabay.com | foto: Pixabay.com

Sledujte svoje telo

Existujú indikátory, ktoré vám napovedia, či je váš príjem tekutín dostatočný.

Kúpanie s deťmi – jazero alebo bazén?

Z krátkodobého hľadiska možno kontrolovať moč. Ak je bledožltý až bezfarebný, takmer bez zápachu a je ho dostatok, dá sa predpokladať, že ste dostatočne hydratovaní. Naopak, ak je tmavý a hustý, zapácha a močíte veľmi málo, svedčí to o nedostatočnom príjme tekutín.

Rada na záver

Ak cvičíte, začínajte vždy dobre hydratovaní a počas cvikov nezabúdajte na dopĺňanie tekutín. Na výlety so sebou noste dostatok vody a priebežne ju dopĺňajte. Dávajte pozor najmä na svoje ratolesti a na seniorov, aby ste si krásne letné mesiace užili bez zbytočných zdravotných komplikácií.

Môže vás zaujímať

FOTO: Sladké radosti sú za dverami. Mirka Partlová hrá svoje posledné predstavenia!