Ktorý olej je pre vaše telo najzdravší? Poradíme, ako si zdravo vybrať

Olivový, hroznový, kokosový... olejov je v dnešnej dobe na výber hneď niekoľko druhov. Ako si z nich vybrať ten správny?

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Kokosový, avokádový, klasický olivový, ale aj hroznový a ďalšie oleje sú dnes bežne v obchodoch dostupné. Ktoré sú však skutočne zdravé? Trochu vás v tom zorientujeme. Tuky patria do trojice základných živín spolu s bielkovinami a sacharidmi. Samé o sebe nemusia byť žiadnym strašiakom, práve naopak. Ľudský organizmus potrebuje určité množstvo tukov, aby mohol riadne fungovať, produkovať hormóny, vytvárať základné stavebné prvky buniek.

Opekať či grilovať – čo je zdravšie?

Základné fakty, ktoré potrebujete vedieť pri výbere správneho oleja sú: aké mastné kyseliny prevažne obsahuje – nasýtené, mononenasýtené, polynenasýtené, hydrogénované (čiastočne hydrogénované); a aký má bod prepálenia (angl. „smoke point“), teda teplotu, pri ktorej vznikajú v oleji rakovinotvorné látky.

Ako sa opáliť a nespáliť – návod na letné slnenie

Vo všeobecnosti možno povedať, že nasýtené a hydrogénované mastné kyseliny sú pre vás zlé, kým mononenasýtené a najmä polynenasýtené sú zdravšie.

Rovnako platí, že čím vyšší je bod prepálenia daného oleja, tým bezpečnejšie a zdravšie je používať ho pri tepelnej úprave jedál.

Sedem šialených dovolenkových destinácií pre ľudí, ktorých nudí more

Možno sa stretnete s pojmom „trans-tuky“ alebo „trans-mastné kyseliny“. Tento druh tukov vzniká pri technologickej úprave prírodných olejov, ktorá má zabezpečiť spomalenie prirodzenej oxidácie a teda znehodnocovania tukov.

Bohužiaľ, okrem pozitívnych účinkov má takáto úprava za následok aj úbytok prospešných omega-6 a omega-3 mastných kyselín.

Nie je olej ako olej. Foto: pixabay.com

S deťmi na dovolenku autom? Máme tipy ako to s úsmevom zvládnuť!

Top 5 – Najzdravšie oleje

5. Kokosový olej

Ak sa rozhodnete používať kokosový olej, hľadajte najmä rafinovanú, „panenskú“ verziu. Odborníci sa k nemu stavajú mierne skepticky a odporúčajú ho skôr v menších dávkach a menej často.

Najlacnejšie dovolenky. Prehrabali sme ponuky v najznámejších lokalitách

Napriek všeobecne rozšírenému presvedčeniu, že kokosový olej je zdravý a takmer neškodný, treba pripomenúť, že obsahuje vysoké množstvá nasýtených mastných kyselín, čím sa podobá napríklad na bravčový tuk.

Kokosový olej iba s mierou! Foto: pixabay.com

4. Repkový olej

Repkový olej trpí skôr opačným problémom ako kokosový. Mnohí ho považujú za nezdravý, možno aj preto, že sa v obchodoch často predáva za omnoho nižšie ceny, než iné oleje na tomto zozname.

Balíte sa na dovolenku? Toto sa oplatí prikúpiť do lekárničky

Repkový olej má vysoký bod prepálenia (viac ako 200°C) a preto je vhodný napríklad na vyprážanie. Odborníci ho odporúčajú používať v oveľa väčšej miere ako napríklad slnečnicový olej.

Napriek nízkej cene patrí repkový olej medzi zdravšie alternatívy. Foto: pixabay.com

3. Avokádový olej

Spomedzi všetkých rastlinných olejov má práve olej z avokáda najvyšší bod prepálenia – až 270°C, čo z neho robí jednu z najlepších alternatív na varenie.

Tour de France: 10 bizarných faktov o známych pretekoch

Obsahuje vysoké množstvá mononenasýtených mastných kyselín, takže by mohol byť zdravou voľbou napríklad pre ľudí s vyššími hladinami cholesterolu.

Za avokádový olej si skôr priplatíte. Foto: pixabay.com | Foto: Pixabay.com

2. Hroznový olej

S bodom prepálenia okolo 250°C sa hroznový olej zaraďuje medzi bezpečné oleje pri tepelnej úprave jedla. Rovnako však treba dodať, že jeho jemná chuť vhodne dopĺňa aj studené pokrmy.

Trápia vás štípance od komárov? Skúste tieto domáce recepty

Z hrozna možno vyrobiť mnohé dobré veci, napríklad aj olej. Foto: pixabay.com

1. Olivový olej

Olivový olej patrí medzi najzdravšie spomedzi rastlinných olejov. Je súčasťou stredomorskej diéty, ktorá je všeobecne známa blahodarnými účinkami na srdce a cievy.

Je vám horúco? Takto sa schladíte aj bez klimatizácie!

Možno ho používať v dvoch formách. Extra panenský olivový olej má nízky bod prepálenia, nie je vhodný na vyprážanie, ale predstavuje ideálnu voľbu na dochutenie studených pokrmov.

Takzvané „ľahké“, čiže spracované olivové oleje s jemnejšou chuťou a vyšším bodom prepálenia sú zasa dobrou voľbou pri varení.

Silná chuť extra panenského olivového oleja nemusí vyhovovať každému. Foto: pixabay.com

Komu hrozí dehydratácia a ako sa jej vyhnúť

Môže vás zaujímať

VIDEO: Zomrel americký rockový spevák Eddie Money