Minerálky, či voda z vodovodu? Takéto majú benefity a riziká!

Aj keď sú minerály zdraviu prospešné, vo väčšom množstve vedia spôsobiť zdravotné problémy

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Voda z vodovodu je na väčšine nášho územia skvelým a dostupným prostriedkom na zahasenie smädu. Na trhu však máme k dispozícii aj nesmierne množstvo rôznych minerálnych vôd. Načo sú nám vlastne minerály?

Komu hrozí dehydratácia a ako sa jej vyhnúť

Minerály sa v ľudskom tele nachádzajú takmer všade. Vápnik a fosfor udržiavajú naše kosti pokope, magnézium ovplyvňuje činnosť svalov, no a bez železa by sme nedokázali preniesť kyslík z pľúc do všetkých ostatných častí tela.

Nestíha sa poriadne najesť. Pozrite sa, na čo dostala Adela chuť

Ak vám minerálky chutia netreba sa ich vzdávať. Je však dobré, ak po týždni alebo dvoch obľúbený mok nahradíte čistou vodou, prípadne jeden druh minerálky nahradíte iným. V tom prípade bude platiť staré latinské príslovie: „In vino veritas, in aqua sanitas!“ teda „Vo víne je pravda, vo vode je zdravie!“.

Minerály sa v ľudskom tele musia udržiavať v určitých zdravých rozmedziach. Nie je dobré, ak príliš klesnú, ale ani to, keď sa nimi doslova „nadopujeme“. Krátko a jasne – všetkého veľa škodí.

Chcete jesť zdravo a zároveň neskrachovať? Pozrite si našich 7 tipov!

Výnimočný pozor si dávajte na sodík. Najmä, ak máte problémy s vysokým krvným tlakom. Ak ste doteraz holdovali minerálkam bohatým na tento minerál, odporúčame vám nájsť si zdravšiu, nízkosodíkovú alternatívu.

Ktorá je tá vaša? Foto: Pixabay.com

Modelka Eva Cifrová natočila šteklivé video. Takto sa pred kamerou otŕčala

Nie je minerálka ako minerálka

Minerálky sa líšia kyslosťou, či zásaditosťou, teplotou zdroja (tzv. hypertermálne pramene dosahujú teploty vyše 40°C) a tvrdosťou, podľa obsahu chemických prvkov zo skupiny kovov alkalických zemín.

Na základe obsahu samotných minerálov možno minerálky rozdeliť do kategórie s veľmi nízkym (do 50 miligramov na liter), nízkym (50-500 miligramov na liter) a stredne vysokým (500-1500 miligramov na liter) obsahom minerálov. Vody, ktoré v litri obsahujú viac ako jeden a pol gramu minerálov nazývame bohatými na minerály.

Tipy na chutné jedla s polovičným množstvom kalórií. Vyskúšajte zdravé chute

Čím vyšší obsah minerálov voda obsahuje, tým dôležitejšie je, aby sme to s ňou nepreháňali a po istom čase ju nahradili miernejšou alternatívou.

Bublinky. Foto: Pixabay.com

Ako minerály vlastne delíme?

Minerály, ktoré sa v našich telách nachádzajú v relatívne vysokých množstvách nazývame „makroprvky“. Na druhej strane minerály, ktorých nám pre správne fungovanie organizmu stačí len veľmi malé množstvo, sa volajú „mikroprvky“.

Mýty a fakty o alkohole. Už jeden pohárik môže narobiť obrovské problémy

Tu je niekoľko z nich, spolu s ich hlavnými funkciami.

Makroprvky

Vápnik – tvorba kostného tkaniva, regulácia činnosti svalov a srdca, zrážanie krvi, prenos nervových impulzov. Jeho nedostatok sa prejavuje zvýšenou nervovosvalovou dráždivosťou.
Horčík – činnosť svalov a nervov, spracovanie tukov a bielkovín, zdravie kostí.
Draslík – správna funkcia svalov a nervov, rovnováha kyslých a zásaditých látok v tele (pH), zadržiavanie tekutín. Na hladinu draslíka treba dávať veľký pozor, keďže jeho nadbytok i nedostatok vedú k vážnym zdravotným problémom.
Sodík – základný minerál ovplyvňujúci priepustnosť bunkových stien a fungovanie telesných tekutín. Vysoký príjem súvisí s vysokým krvným tlakom.
Síra (Sulfáty) – súčasť esenciálnych aminokyselín, dôležitý pre fungovanie a tvorbu chrupaviek, vlasov a nechtov.

Avokádo je vitamínová bomba. Vedeli ste tieto fakty?

Príjemný obed! Foto: Pixabay.com

Mária Čírová o svojom trápení: „Hrať na klavír som bola nútená. Chcela som sa hrať s deťmi.“

Mikroprvky

Kobalt – súčasť vitamínu B12: rastový faktov, krvotvorba, tvorba DNA a RNA.
Železo – súčasť zásadných molekúl krvi a svalstva: hemoglobínu a myoglobínu. Nedostatok železa, ktorý vedie k nízkemu počtu červených krviniek nazývame anémia.
Fluór (Floridy) – ochrana zubov pred zubným kazom, tvorba kostí.
Jód (Jodidy) – nevyhnutný pre správnu funkciu hormónov potrebných pre rast a vývoj.
Selén – antioxidant.

Behanie, plávanie, bicyklovanie: Podľa čoho si vybrať spôsob cvičenia

Chcem sa z teba napiť… Foto: Pixabay.com

Rada na záver

Ktorý olej je pre vaše telo najzdravší? Poradíme, ako si zdravo vybrať

Či už ste fanúšikom minerálnych vôd, alebo vám najviac vyhovuje klasická voda z vodovodu, základné posolstvo je toto: ak dodržíte pitný režim, vynecháte sladené nápoje a vzdáte sa minerálok, ktoré by negatívne vyplývali na váš konkrétny zdravotný stav (pozor na sodík!), tak by malo byť všetko v poriadku. Na zdravie!

Titanic sa opäť vydá na plavbu! Vyhne sa osudu svojho menovca?

Môže vás zaujímať

Skauti na Slovensko opäť prinesú symbol lásky a nádeje – svetlo z Betlehema