MOTO: 100 rokov Citroën: Ako sa zo škaredého kačiatka stala legenda

Citroën 2CV prvýkrát predstavili na autosalóne v Paríži v roku 1948

autorská koláž hlavne.sk, Netcarshow

S istou dávkou humoru ich síce nazvali kačice, no modely 2CV patrili v histórii značky Citroën k rozhodujúcim. Tieto autá so sugestívnym šarmom sa k nám síce nikdy oficiálne nedovážali, no vďaka milovníkom oldtimerov je u nás približne 50 modelov týchto krásavcov.

MOTO: To musíte vidieť. Citroën ukázal, aká je budúcnosť automobilizmu

Kto by ich nepoznal aj vďaka francúzskym komédiám s Louisom Funèsom, so zaujímavými a veselými scénami so žandármi zo Saint-Tropez alebo abatišami z blízkeho kláštora! Hereckí hrdinovia veselo jazdili na Citroën 2CV aj v mnohých ďalších filmoch, napríklad v českých Bobule a Bobule 2, v slovenskom filme Záhrada, nehovoriac o neohrozenom agentovi 007.

Ľudové auto a test s vajíčkami

Citroën 2CV prvýkrát predstavili na autosalóne v Paríži v roku 1948, myšlienka sa však zrodila o dvanásť rokov skôr. Podľa riaditeľa automobilky Citroën Pierra-Julesa Boulangera malo byť nové auto úsporné, jednoduché, ľahko udržiavateľné a najmä lacné. A ešte: nesmelo sa v ňom rozbiť ani jedno vajce! Pri absolvovaní testov bolo jednou z požiadaviek aj to, aby autíčko zvládlo jazdu po hrboľatých a nespevnených cestách francúzskeho vidieka a pritom sa nepoškodilo ani jedno vajce z košíka preváženého na sedadle. Rafinovaný nápad, čo poviete?

Legendárny model Citroën 2CV sa objavil aj v niekoľkých filmoch. Napríklad v známej francúzskej komédii s Louis de Funès o žandároch. Článok pokračuje pod videami nižšie:

Ikonický model sa ukázal ako nezničitelné auto aj vo filme o agentovi 007 Jamesovi Bondovi:

MOTO: V týchto autách sa naháňal Funes, alebo Bond. Milovníci Citroën si prišli na svoje.

Najvyšší stupeň utajenia v Clermont-Ferrand

V roku 1937 sa začala výroba prvých 49 prototypov v továrni blízko Clermont-Ferrand. Všetko sa dialo v absolútnom utajení. Zamestnanci automobilky, ktorí sa podieľali na vývoji, sa museli pri odchode podrobovať dôkladným prehliadkam a o tom, čo vzniká vo vnútri, zachovávať absolútnu mlčanlivosť, vrátane zákazu zhotovovania náčrtov či fotografií. Po mnohých testoch a expertízach sa malo vozidlo objaviť ako trhák v roku 1939 v Paríži. Tento autosalón sa však nikdy neuskutočnil… Začala sa 2. svetová vojna a okupácia Francúzska nadlho odložila precízne pripravovanú premiéru.

PREČÍTAJTE SI AJ MOTO: 100 rokov značky Citroën – ikonický model Traction Avant

Ikonický model a hlavná hviezda v svetoznámych filmoch. Foto: netcarshow

MOTO: Roboti z Toyoty fungujú ako hráči basketbalu i opatrovateľky

Ponuka prototypu Volkswagen

O tom, že v závode Citroën vzniklo nové vozidlo, sa pomerne skoro dozvedela nemecká výzvedná služba. V tom istom čase v Nemecku vznikal prototyp Volkswagenu chrobáka a nemeckí konštruktéri chceli využiť všetky prednosti nového francúzskeho ľudového auta. Do výzvedných akcií bolo zapojené aj gestapo a konfidenti, no bezúspešne. Francúzom sa podaril parádny kúsok: udržali si výrobné tajomstvo a počas vojny sa do nepovolaných rúk nedostala ani jediná technická informácia či náčrt. Nemci zvolili inú taktiku a ponúkli na výmenu prototyp ľudového Volkswagenu. Na druhej strane však narazili na hrdý nezáujem…

Prototypy ukryté na vidieku v sene

Hlavný konštruktér André Lefèbvre odmietnutím veľa riskoval. Až po vojne sa dozvedel, že Nemci rátali s využitím jeho talentu. Boli presvedčení, že okupácia Francúzska sa nikdy neskončí a schopnosti vynikajúceho konštruktéra sa im zídu.  Všetky prototypy sa Francúzom podarilo včas vyviezť z fabriky a ukryť na viacerých miestach, najčastejšie v sene na odľahlých vidieckych farmách. Vývoj a skúšky auta však v utajení pokračovali. Okupácia sa po štyroch rokoch skončila a konštruktér mohol slávnostne avizovať premiéru modelu, nazvaného pre svoj vzhľad a netypické perovanie – kačica. Konala sa v októbri 1948 v Paríži.

Slávna kačička sa vyrábala až do roku 1990. Foto: netcarshow

MOTO: 100 rokov Citroën: Prvenstvá, o ktorých ste (možno) netušili!

Legenda Citroën 2CV stále žije

Na autosalóne v Paríži auto vyvolalo zmiešané pocity. Nebolo pekné, vyrobili ho len v jednej farbe – sivej, čo viacerí odborníci považovali za chybu. Ale opak sa stal pravdou. U zákazníkov vyvolalo eufóriu a čakacia lehota naň bola až šesť rokov. Od roku 1949 sa oficiálne pomenovaný Citroën 2CV vyrábal nepretržite až do roku 1990! Posledný vyrobený kus vyšiel z výrobného pásu v portugalskej Mangualde za zvuku fanfár: o štvrtej popoludní s poradovým číslom 5 114 968. Nechýbali slzy smútku, no ani hrdosti a radosti.

Vyhľadávané oldtimery

Už vtedy patrilo auto k legendám a zberateľmi vyhľadávaným oldtimerom. Kuriozitou je, že spolu s Volkswagenom, s ktorým počas vojny nepriamo súperili, patrili k najviac vyrábaným vozidlám. Mimochodom, pyšní majitelia svoje milované kačičky hrdo prezentujú na medzinárodných stretnutiach. Jedno z vydarených sa koná vždy v lete aj na Slovensku. Medzinárodné defilé bude tento rok v Chorvátsku.

MOTO: Famózne SUV od Citroënu. Testovali sme C5 Aircross (FOTO A VIDEO)

Môže vás zaujímať

Nezabudnuteľné výroky politikov môžete mať každý deň rovno pod nosom