MOTO: 100 rokov Citroën: Prvenstvá, o ktorých ste (možno) netušili!

Citroën Typ A (hore), bolo prvé auto z dielne Andrého Citroëna. Je nespochybniteľné, že bol vizionár

autorská koláž hlavne.sk, Citroën

André Citroen po absolvovaní Polytechnického inštitútu v Paríži založil s čerstvým technickým patentom v ruke firmu na šípové ozubené kolesá. Nemal veľkú chuť venovať sa obchodu s citrónmi ako jeho dedo s holandským menom Limoenman, po ktorom prevzal iba pofrancúzštené meno Citroën. A nepochybne urobil dobre!

MOTO: Ženeva otvorila brány a Autosalón podľahol elektrickým autám

Podľa neho to dostatočne vystihovalo úctu k predkom, ktorí sa ako holandskí Židia presťahovali do Paríža, aby tu rozšírili svoj obchod. Budúcnosť videl André v technike, na ktorú mal mimoriadne nadanie.

MOTO: Citroën začal oslavy 100. výročia vzniku uvedením horúcej novinky

Šípové ozubené kolesá a granáty

V roku 1909 založil André fabriku na výrobu šípových ozubených kolies, ktorá mu priniesla úspech a uznanie. Počas prvej svetovej vojny ju preorientoval na výrobu delostreleckých granátov. Pre krajinu to bol prejav patriotizmu a obetavosti. Po skončení vojny sa však rozhodol, že je čas venovať sa svojim víziám i doposiaľ neuskutočnenému snu, a tak v roku 1919 založil automobilovú fabriku.

FOTO a VIDEO: Najstaršia žijúca žena na svete a recept na dlhovekosť!

Citroën Traction Avant zaujal pohonom predných kolies. | Foto: archív

Európsky Ford, prvý v Európe

Prvým dieťaťom bol prvý automobil Type A. Pri jeho zrode využil všetky poznatky a skúsenosti získané z pôsobenia v automobilovej firme Mors podobne ako z viacerých návštev u Henryho Forda. Onedlho po návrate zo Spojených štátov začala v jeho závode pásová výroba a Citroën získal prezývku európsky Ford. Bol prvý v Európe a budúcnosť mu mala priniesť množstvo ďalších prvenstiev v automobilovej výrobe.

Vizionár so splnenými snami

Aj keď André Citroën zomrel po ťažkej chorobe v roku 1935 ako 57 ročný, jeho myšlienky žili ďalej. Nie všetky technické vylepšenia sa mu podarilo uviesť do praxe počas života, ale nástupca vo vedení firmy Pierre Boulanger jeho práci a talentu rozumel a mnohé z nápadov dokázal realizovať.

Zakladateľ firmy André Citroën. | Foto: archív

André Citroën bol vizionár, ktorý sa nezmazateľne zapísal do dejín automobilizmu a patrí mu množstvo prvenstiev.

     Toto sú úspešné míľniky 20. storočia:

  • Ozubené kolesá so šípovou orientáciou, ktoré neskôr výrazne odhlučnili prevodovku áut.
  • Smaltované dopravné značky.
  • Výroba automobilových modelov (Oteckovo auto) pre deti.
  • Model A 10 ako prvý automobil s celoplášťovou oceľovou karosériou.
  • Vydanie prvého manuálu pre opravárenské servisy.

1931 – Prvý automobil s pružne uloženým motorom na gumených silentblokoch.

1934 – Model 7A ako revolúcia v automobilizme: pohon len na predné kolesá, samonosná celokovová bezrámová karoséria bez podvozku, hydraulické brzdy na všetkých štyroch kolesách, nezávislé zavesenie kolies s torznou tyčou, pružne uložený motor s ventilmi v hlave valcov, s vyberateľnými vložkami a natáčacími svetlometmi.

1934 – Citroën sa dostáva do finančných problémov napriek nespornému úspechu na trhu – keď tretinu áut vo Francúzsku tvoria vozidlá tejto značky. Po vstupe spoločnosti Michelin sa ekonomika automobilky opäť zdravo naštartovala.

1935 – Šéfom firmy po smrti André Citroëna sa stáva Pierre Boulanger, ktorý pokračuje v úspechoch svojho predchodcu a priateľa.

1936 – Vzniká projekt ľudového auta Citroën 2CV a na autosalóne v Paríži predstavuje prvý model s dieselovým motorom 11 MI.

Citroën 2CV, ktorého sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov. | Foto: archív

1938 – Pribudol prvý prototyp neskôr megaúspešného ľudového vozidla 2CV.

1941 – Vyrábajú sa prvé autá na generátorový plyn kvôli nedostatku paliva počas vojny.

1944 – Z výrobného závodu vychádza prvý nákladný automobil Citroën.

1946 – Počas povojnovej obnovy Francúzska automobilka vyrába polovicu vozidiel v úžitkovej verzii.

1947 – Vzniká prvá malá dodávka Typ H, ktorá neskôr upravenú verziu Typ HZ preslávila na celom svete.

1948 – Predstavenie Citroënu 2 CV, ktorého sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov.

1958 – Ukončenie výroby najslávnejšieho auta s predným náhonom v medzivojnovom období Traction Avant, ktorého sa vyrobilo viac ako 750 000 kusov.

1955 – Uvedenie modelu DS, ktorý bol zaradený medzi najkrajšie autá 20. storočia. Použité bolo hydropneumatické pruženie, ktoré autu umožňovalo dovtedy nevídané pohodlie.

Citroën DS patrí k najkrajším autám minulého storočia. | Foto: Citroën

Vynikajúce výsledky aj v rallye WRC

Citroën je dnes súčasťou veľkého koncernu PSA, do ktorého patria aj Peugeot a Opel. Značka má za sebou vynikajúce výsledky aj v športe, najmä v rallye WRC, kde ju preslávil Sebastian Loeb. Do jeho portfólia patrí od roku 2014 aj samostatná značka DS orientujúca sa na prémiový segment.

Užijete si to – od C1 až po C5 Aircross

Do výrobného program automobilky Citroën dnes patria vozidlá všetkých kategórií – od najmenšieho modelu C1, cez dodávky Berlingo, úžitkové Spacetourer a Jumper, megaúspešnú C3 až po najnovší C5 Aircross. Modely s dvojitým šípovým ozubeným kolesom v znaku patria k najúspešnejším na svetovom trhu. Sú spojené s históriou, akou sa nemôže popýšiť veľa automobiliek.

Môže vás zaujímať

FOTO: Peteraj si doprial novú hračku. Teraz to len bude hobby!