MOTO: Ako predísť havárii auta s cyklistom? Táto automobilka má nápad!

Nemožno pochybovať o tom, že aktívne bezpečnostné systémy môžu zabrániť nehodám alebo minimalizovať ich následky

autorská koláž hlavne.sk, Seat

Že vás to v práci v tomto počasí príliš nebaví? Ani sa nečudujeme, je tu jar a s ňou čas vybehnúť si do prírody, lákajú hrádze a cyklistické trasy. Viete, že milovníci cyklistiky sa podieľajú na ôsmich percentách všetkých dopravných nehôd v Európe? Prieskumy ukazujú, že cyklistov z roka na rok pribúda. Ako ich chrániť?

MOTO: 100 rokov Citroën: Prvenstvá, o ktorých ste (možno) netušili!

Aktuálny problém sa podujali vyriešiť v španielskej automobilke SEAT, ktorej patrí v rámci koncernu Volkswagen iniciatívne prvenstvo pri vývoji nových bezpečnostných systémov. A keďže mladí konštruktéri sú aj vášniví cyklisti, do najnovšieho modelu sa rozhodli umiestniť systém chrániaci práve ich.

Dvadsať metrov môže zachrániť život

O čo ide? Radar na prednej maske dokáže zaregistrovať cyklistov idúcich v smere vozidla, na základe trajektórie, rýchlosti automobilu a bicykla aktivuje systém na zabránenie možnej kolízii. Rozhoduje však každá sekunda. Keď zaregistruje hroziacu kolíziu o 1,5 alebo 2 sekundy, spustí akustické a vizuálne výstražné upozornenie.

MOTO: Ford vie predvídať dopravné nehody. Ako je to možné?

Ak vodič nereaguje, automobil začne automaticky núdzovo brzdiť 0,8 až 1 sekundu pred hroziacou kolíziou. Podľa konštruktérov SEAT to v reálnej premávke znamená, že pri jazde rýchlosťou 72 km/h automobil reaguje približne 20 metrov pred možnou kolíziou.

1 200 testov v horúcej premávke

Počas vývoja absolvoval asistenčný systém až 1 200 testov v najnovšom modeli značky SEAT Tarraco. Svoje schopnosti skúšal počas 450 možných rozličných kolíznych situácií priamo v prevádzke. Simulácie sa uskutočňovali v rozličných reálnych jazdných podmienkach. Systém nezlyhal ani raz, ale na to, aby bol stopercentne účinný, potrebuje účasť vodiča.

Za bezpečnosť je však vždy zodpovedný vodič. | Foto: SEAT

MOTO: Ako sa rozhodujeme? Kúpa auta je psychologická alchýmia!

Zodpovedný je vodič

Nemožno pochybovať o tom, že aktívne bezpečnostné systémy môžu zabrániť nehodám alebo minimalizovať ich následky. No mladí experti z automobilky SEAT jedným dychom dodávajú, že zodpovednosť nesie vodič. Pretože ani tento druh asistenčných systémov nenahrádza povinnosť rešpektovať dopravné predpisy, znížiť rýchlosť a udržiavať bezpečný odstup pri predbiehaní cyklistu.

MOTO: Aký bol rok 2018? Automobilové vychytávky, novinky i facelifty

A čo cyklisti?

Samozrejme, tiež musia dodržiavať pravidlá, predvídať a byť obozretní: jazdiť vpravo, nosiť cyklistickú prilbu tam, kde je to predpísané, a nesmú byť na ceste v skupine vedľa seba. Je tu jar, slnko láka – užime si jazdu v prebúdzajúcej sa prírode za volantom alebo na dvoch kolesách!

Páčil sa vám článok? Podporte ho zdieľaním na facebooku, alebo nám dajte like. Nájdete nás TU. Ďakujeme 🙂

Môže vás zaujímať

VIDEO: Piussi: Názov nového filmu Ukradnutý štát nie je prehnaný