MOTO: Ako sa rozhodujeme? Kúpa auta je psychologická alchýmia!

Celkovo 40 percent ľudí kupujúcich automobil prvý raz zohľadňuje pri kúpe svoje pracovné potreby

autorská koláž hlavne.sk, Seat

Ako si kúpiť auto a pre ktorý model sa rozhodnúť? Odpoveď na túto otázku sa podujali nájsť experti v oddelení výskumu trhu a produktovej stratégie automobilky SEAT.

MOTO: Ford vie predvídať dopravné nehody. Ako je to možné?

Ani sa to možno nezdá, no podľa odborníkov celý proces trvá priemerne dva mesiace a kupujúci si pred výberom nechá poradiť od ôsmich priateľov alebo rodinných príslušníkov. Ako pristupujú ľudia ku kúpe auta? Aké vlastnosti uprednostňujú? Pozrime sa podrobnejšie na proces, ktorý absolvuje mnoho motoristov pred finálnym rozhodnutím.

Trapas u premiéra. Pre toto nebol Pellegrini naživo v diskusnej relácii

Prečo si kúpiť nové auto?

Pre 55 percent klientov je dôvodom kúpy nového miláčika vek a počet najazdených kilometrov doterajšieho vozidla. Pre 20 percent je dôvodom potreba vyššej bezpečnosti, väčšieho priestoru, menšej spotreby paliva alebo vybavenia automobilu najmodernejšími technológiami. Ďalších 15 percent uvádza, že ich ku kúpe nového auta motivujú rodinné pomery – svadba, očakávaný prírastok do rodiny i rozvod. Pre 10 percent je ďalším rozhodujúcim faktorom nová práca alebo ukončenie štúdia.

MOTO: Na Slovensko prifrčí ďalšia automobilová legenda

Osem a pol týždňa trvá rozhodovanie

Osem a pol týždňa nie je iba názov hollywoodskeho filmu ale aj čas trvania rozhodovacieho procesu budúceho majiteľa. Až 45 percent si najprv vyberie typ karosérie a veľkosť vozidla, 24 % zákazníkov začína voľbou motora (naftový, benzínový alebo hybrid), 17 % sa rozhoduje podľa presného rozpočtu a zvyšných 14 % chce automobil konkrétnej značky. Skúsenosti však dokazujú, že 55 % budúcich zákazníkov rozhodujúcich sa podľa značky počas celého procesu zmení svoje preferencie.

Ochotný predajca robí zázraky

Deväť z desiatich zákazníkov uvádza, že na ich finálne rozhodnutie majú vplyv odporúčania ľudí z blízkeho okolia. Zvyčajne si nechajú poradiť v priemere od 8 priateľov alebo rodinných príslušníkov. Napriek rozširovaniu digitálnych nástrojov – napr. konfigurátor na internetovej stránke výrobcu (využíva 56 % zákazníkov) – zohráva dôležitú úlohu stretnutie s autorizovaným predajcom.

Až 55 % klientov vyššie hodnotí ochotu, lepšiu cenu a výhodnejšie možnosti financovania než blízkosť predajcu. A až polovica všetkých klientov si nekupuje automobil u predajcu, ktorý je najbližšie k ich bydlisku.

Sku***ne vás milujem, ale nič nebude! Nicki Minaj zrušila koncert v Bratislave

Prvé auto je nezabudnuteľné

Kúpa prvého auta je jedným z míľnikov v živote motoristu. Váhanie je spojené s anticipáciou a títo ľudia zvyčajne hľadajú pomoc a potrebujú poradiť. Pred uzavretím kúpnej zmluvy mladí zákazníci navštívia až 10 predajcov rozličných značiek, čo je štyrikrát viac ako u skúsených klientov  a v priemere konzultujú odporúčania s 15 priateľmi a rodinnými príslušníkmi.

Čo prezrádzajú štatistiky?

Celkovo 40 percent ľudí kupujúcich automobil prvý raz zohľadňuje pri kúpe svoje pracovné potreby. Tridsaťosem percent zákazníkov financuje kúpu zo svojich úspor, čo je o 12 percent menej ako pred 15 rokmi. V súčasnosti až 33 percent predaných automobilov v Európe tvoria SUV. Dizajn je rozhodujúcim atribútom pre 41 percent záujemcov, pričom ešte pred pätnástimi rokmi to bolo iba 29 percent.

FOTO: Šéf americkej diplomacie na Slovensku. Pozrite sa, na čom priletel

Môže vás zaujímať

FOTO a VIDEO: V Urpineri sa postarali o skvelý program a vybavili aj nádherné počasie