Štátne divadlo Košice uvádza v novom naštudovaní slávny balet Labutie jazero

Druhá veľká spolupráca košického baletu s Vladimirom Malakhovom prinesie svoje ovocie už čoskoro v divadle v Košiciach

foto: TASR

Jeden z najznámejších klasických baletov na svete - Labutie jazero Petra Iľjiča Čajkovského uvádza v piatok v premiére Štátne divadlo (ŠD) Košice. Novú inscenáciu pripravil s baletným súborom svetový choreograf Vladimir Malakhov.

V predstavení spoluúčinkuje orchester ŠD Košice, s ktorým dielo hudobne naštudoval Igor Dohovič. V hlavných postavách Odety a Odílie sa predstavia Ami Fujikawa, Shoko Yamada, v postave Princa Sigfrida Sergii Iegorov, Martin Banyai.

V ďalších postavách dostanú priestor všetci členovia sólistického a zborového ansámblu baletného súboru. Scénu a kostýmy pre nové košické Labutie jazero pripravil Jorgi Roid Menendez.

Ako informoval tlačový tajomník ŠD Košice Svjatoslav Dohovič, ide o druhú veľkú spoluprácu košického baletu s Vladimirom Malakhovom. V roku 2015 so súborom naštudoval dielo Bajadéra Ludwiga Minkusa. Do repertoáru košického divadla sa Labutie jazero vráti v mesiaci, v ktorom si svet pripomína 200. výročie narodenia Mariusa Petipu, ktorý je považovaný za novátora klasického baletu a ktorého choreografie desiatok baletov dodnes žijú na svetových baletných scénach.

Po premiére Labutieho jazera v roku 1877 vzniklo veľa jeho variácií a uvádza sa v rôznych verziách

Väčšina inscenácií vychádza z verzie Leva Ivanova a Mariusa Petipa. „Aj naša inscenácia vychádza z prevedení týchto starých majstrov, ako aj z jedného staromoskovského prevedenia. Všetko, čo som sa naučil v rôznych predstaveniach, určite ovplyvnilo aj moju verziu. Ale určite som sa snažil priniesť aj niečo nové. Pre mňa je dôležité, aby v predstavení neboli prázdne miesta,“ uviedol Malakhov o novej košickej inscenácii.

Tá bude v porovnaní s predchádzajúcou, ktorá mala po vyše 11 rokoch derniéru pred necelým rokom, iná aj z hľadiska hudobnej dramaturgie.

„Je veľa hudby, ktorú Čajkovskij napísal pre tento balet a nie všetky jej časti sa vždy používali. Preto sme v našom Labuťom jazere urobili niektoré zmeny v hudobnom zmysle, ktoré si okamžite vyžiadali aj iné choreografické riešenia niektorých miest. Je veľa nového, najmä v treťom dejstve,“ doplnil Malakhov.

Môže vás zaujímať

Matka Tereza: Stelesnenie milosrdenstva, alebo pokrytec?