Jednou vetou

Bratislava si zoberie úver 50 miliónov eur od Európskej investičnej banky

Ilustračné foto

Foto: TASR

Mesto Bratislava si zoberie úver 50 miliónov eur od Európskej investičnej banky (EIB), ktorý bude môcť byť čerpaný až do roku 2024. Magistrát ním chce financovať veľké dopravné stavby ako električkové trate, cyklodopravu, parkoviská či rozvoj vozidlového parku MHD. Uzatvorenie rámcovej úverovej zmluvy s EIB schválilo vo štvrtok bratislavské mestské zastupiteľstvo.

Hlavné mesto tvrdí, že alternatívou ku komerčným úverom sú dlhodobé investičné úvery medzinárodných bánk, medzi ktoré patrí aj EIB. „Oproti komerčným bankám poskytujú dlhšie splatnosti úverov, väčšiu stabilitu úrokových sadzieb a poskytovanie financovania nie je podmienené inými bankovými službami. V porovnaní s modelovým komerčným úverom prináša navrhovaný postup pri zohľadnení inflácie nižšie náklady na dlhovú službu o 2,7 milióna eur v súčasnej hodnote,“ píše magistrát v dôvodovej správe.

Pri súčasných trhových podmienkach je možné podľa bratislavskej samosprávy očakávať pri 20-ročnej splatnosti fixnú úrokovú sadzbu vo výške 0,55 percenta p.a. na celú dobu splatnosti. Mesto predrokovalo rámcovú zmluvu s EIB na obdobie piatich rokov v celkovej výške 50 miliónov eur, ktorú je možné čerpať priebežne podľa potrieb mesta a jej uzatvorenie nezaväzuje k vyčerpaniu celého objemu.

Bratislava zvýši od januára daň z nehnuteľnosti

Rámcová úverová zmluva bude účelovo viazaná na dopravné projekty, ktoré Bratislava plánuje realizovať v najbližšom období. Čerpanie každej ďalšej tranže má byť podmienené podloženým postupom prác na daných projektoch. Do návrhu zmluvy boli zahrnuté projekty ako predĺženie električkovej trate v Petržalke po Janíkov Dvor, rekonštrukcie električkových tratí v Karlovej Vsi, Dúbravke, Rači (Záhumenice), na Americkom námestí a na nábreží medzi tunelom a Mostom SNP.

Taktiež aj nákup nových trolejbusov pre Dopravný podnik Bratislava, výstavba novej cyklistickej infraštruktúry podľa územného generelu dopravy, nové záchytné parkoviská a prestupné terminály na verejnú dopravu (Janíkov Dvor, Rača, Cintorín Vrakuňa a iné) či projekt preferencie MHD na križovatkách. Po uzatvorení rámcovej zmluvy nevznikajú mestu žiadne záväzky. Magistrát tvrdí, že dlh mesta zvyšujú až samostatné žiadosti o čerpanie tranže z rámcovej zmluvy.

Môže vás zaujímať

Mesto Žilina vyhlásilo architektonickú súťaž na revitalizáciu Bulváru