Bratislavský kraj má prvýkrát programové vyhlásenie, teda plán na najbližšie roky

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba počas tlačovej konferencie o Programovom vyhlásení BSK, vo štvrtok 5. apríla 2018 v Bratislave

foto: TASR

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) má po prvý raz svoje programové vyhlásenie, teda plán na najbližších päť rokov. Ide o verejnú deklaráciu cieľov a zámerov a spoločnú víziu vedenia kraja a krajských poslancov, ktorá sa zrodila po dohode so všetkými poslancami, starostami a primátormi. Zverejnený je na webovej stránke kraja.

„Berte to ako fahrplan na najbližších päť rokov. Nie je záväzný v zmysle legislatívnom, ale je to morálny záväzok župana, úradu a poslancov,“ uviedol na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda BSK Juraj Droba. Programové vyhlásenie označil za vizionárske a v mnohých oblastiach prekračujúce kompetencie kraja, avšak spoluprácou realizovateľné. Konkrétne kroky v jednotlivých oblastiach bude kraj prezentovať pravidelne každý rok, podobne ako odpočet toho, čo sa mu podarilo za uplynulý rok.

V oblasti dopravy sa kraj okrem iného zaväzuje vybudovať obchvat Pezinka, ktorý by sa mal realizovať v dvoch fázach, teda projektovej a následne samotnej výstavby. Vybudovať by sa však mali aj ďalšie obchvaty, rekonštrukcie by sa malo dočkať desať mostov v zlom technickom stave. V pláne je tiež rozširovanie integrovanej dopravy, budovanie prestupných terminálov či záchytných parkovísk.

Revitalizácia parkov a tlaku dopravy

V oblasti sociálnej a zdravotníctva je kraj pripravený pokračovať v prechode z inštitucionalizácie na komunitný spôsob. Kapacita domov sociálnych služieb by sa mala zvyšovať, vyrásť by malo autistické centrum pre dospelých. „Z karloveskej polikliniky máme ambíciu urobiť moderné zdravotné stredisko sídliskového typu, ktoré bude slúžiť celej spádovej oblasti severného okraja Bratislavy, Dúbravky a Karlovej Vsi,“ priblížil Droba, ktorý deklaruje zachovanie pohotovosti v Malackách či pomoc začínajúcim lekárom.

V rámci životného prostredia si kraj uvedomuje najväčšiu devízu, ktorou je zásobáreň pitnej vody ako najväčší poklad regiónu. V tejto súvislosti sa pripravuje podpis memoranda o spolupráci s Bratislavskou vodárenskou spoločnosťou (BVS) ako základnou dohodou smerujúcou k ochrane vody. „Kroky budú spieť tiež k revitalizácii parkov, tlaku na dopravcov, aby zvyšovali počet nízkouhlíkových dopravných prostriedkov,“ doplnil Droba. Naplánované je tiež prepájanie cyklotrás, dobudovanie východného cykloobchvatu Bratislavy a vybudovanie cyklistického mosta ponad Moravu neďaleko obcí Marchegg a Vysoká pri Morave.

Kraj nezabúda ani na obnovu škôl, podporu duálneho vzdelávania a centrá odborného vzdelávania či sprístupnenie školských areálov. Produkty cestovného ruchu by mali byť viac šité na mieru, kraj sa chce zamerať hlavne na rakúskych a českých návštevníkov. Do budúcna plánuje osloviť aj maďarský trh.

Dokázali sa preniesť cez názorové rozdiely

„Ideme sa zamerať na oblasti ako výroba vína, hudobná história Bratislavského kraja, habsburská a napoleonská história, majolika a podobne,“ povedal Droba. Zrekonštruovať by sa mali štyri národné kultúrne pamiatky. V priebehu prvých dvoch rokov to má byť senecká synagóga a Malokarpatské osvetové stredisko v Modre. V pláne je tiež obnova kaštieľov v Malinove a Stupave. Istý „reštart“ čaká aj deväťhektárový pozemok v Petržalke.

Programové vyhlásenie pozitívne hodnotia aj poslanci. Martin Chren, predseda klubu Za lepší kraj označuje za najdôležitejšie posolstvo dokumentu spoluprácu. „Na župe sme dokázali, že sa vieme preniesť cez niektoré názorové rozdiely a dohodnúť sa na jednom dokumente, ktorý bude pre nás takou cestovnou mapou na najbližších päť rokov,“ povedal pre TASR Chren, podľa ktorého sa hľadali realistické priority. „Bojujeme ale za viac vecí, ako je napísaných a verím, že sa nám podarí splniť viac, ako je napísaného na papieri,“ doplnil Chren.

Predseda Klubu nezávislých poslancov Ján Buocik hodnotí pozitívne najmä plány v oblasti školstva a dopravy. „Kvitujem, že dokument pamätá na zlepšenie prímestskej dopravy, napríklad zintenzívnenie vlakovej dopravy smerom od Senca a Trnavy,“ skonštatoval Buocik.

Môže vás zaujímať

Rizikové bralo na Oravskom hrade budú sanovať, techniku musel previezť vrtuľník