Mestskú hromadnú opravu zvládneme, veria bratislavské poslankyne

Ilustračné foto.

Foto: TASR

V prípade, že šoféri i cestujúci budú k sebe navzájom ohľaduplní a tolerantní, žiadny "armagedon" ani peklo sa konať nebude a najvýraznejšie dopravné obmedzenia v histórii hlavného mesta Bratislava zvládne. Veria v to poslankyne bratislavského mestského zastupiteľstva (MsZ) Alžbeta Ožvaldová (OľaNO, SaS, Sme rodina, KDH, OKS, NOVA, Zmena zdola) a Jana Poláčiková (Team Vallo s podporou PS a Spolu-občianska demokracia), ktoré v parlamente hlavného mesta zastupujú nadchádzajúcou rekonštrukciou najdotknutejšie mestské časti - Podunajské Biskupice a Ružinov.

FOTO a VIDEO: Zabudnite na Nivy v Bratislave. Úplne sa menia. Boli sme sa tam pozrieť pár hodín pred uzavretím

V diskusii Tablet.TV Ožvaldová v tejto súvislosti pripomenula všeobecnú vedomosť o tom, že raz k tejto výzve muselo prísť. „Už dvanásť rokov vieme, že juhovýchodným smerom od Bratislavy je potrebné vybudovať rýchlostnú komunikáciu, ktorá sa musí napojiť na diaľnicu a obchvat hlavného mesta. Už dva roky sa robia prípravné práce na to, aby mohla vzniknúť plánovaná ‚turbokrižovatka‘. Teraz je to tu, ale to neznamená, že sa všetko zastaví, nebude nič prejazdné,“ upozornila.

V Bratislavskom kraji vzniknú štyri nové bilingválne gymnáziá

Poláčiková rozumie obavám verejnosti z komplikácií, ktoré obmedzenia v doprave prinesú. „Všetci ideme tak trochu do neznáma, lebo takéto výrazné obmedzenia tu ešte neboli. Som ale presvedčená, že magistrát v súčinnosti s mestskými časťami, rezortom dopravy a napokon i stavebníkmi urobili maximum pre to, aby minimalizovali negatívny dosah, ktorý rekonštrukcie pod Prístavným mostom i na ulici Mlynské nivy prinesú,“ uviedla. článok pokračuje pod videom

Dopravné peklo v Bratislave. Prišiel Vallo s dobrým riešením alebo ide len o reklamný trik?

Verí, že nasledujúce obdobie by mohlo byť i impulzom na to, aby ľudia začali viac využívať verejnú dopravu a uvedomili si jej výhody. „Nielen preto, že by v tom nasledujúcom období mala riešiť situáciu na najkritickejších úsekoch, ktorých sa rekonštrukcia dotkne. Táto skúsenosť môže posilniť i vedomie do budúcnosti, že preferencia verejnej dopravy je spôsobom, ako zrýchliť a zlepšiť mobilitu v Bratislave,“ skonštatovala.

Ožvaldová si uvedomuje, že rozhodnutie je na samotných ľuďoch a nemožno očakávať, že z áut do liniek verejnej dopravy prestúpia všetci. „Ale je tu tá ponuka, ktorú možno vyskúšať. Je tu napríklad do konca marca možnosť bezplatnej MHD, sú vytvorené opatrenia, aby autobusy nestáli v kolóne,“ upozornila. Dlhoročná podpredsedníčka Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) zdôraznila aj nárast prímestskej vlakovej a autobusovej dopravy. „Na trati Komárno – Bratislava sa zvyšuje kapacita vlakov premávajúcich v rannej špičke, v rámci autobusovej dopravy navýšili počet liniek prichádzajúcich do Bratislavy z juhovýchodného smeru o 30 percent,“ pripomenula.

Verí, že zvyknúť si na novú organizáciu dopravy pomôže šoférom i to, že bus pruhy na Gagarinovej či Bajkalskej ulici sa stali realitou už pred plánovaným začiatkom obmedzení. Nevidí zásadný problém ani v tom, že bus pruhy budú môcť využívať aj nákladné autá. „Dispozícia komunikácie na Gagarinovej neumožňuje mať tri dostatočné široké tri pruhy, sú zúžené. Preto musí nákladná doprava využívať pravý, lebo keby nastala situácia, že sa vedľa seba ocitnú v tých zúžených pruhoch autobus a nákladné auto, osobný automobil už v ďalšom pruhu neprejde. Navyše aj bus pruhy je potrebné čo najefektívnejšie využiť, autobusy nimi nebudú prechádzať stále,“ zdôraznila.

Zmeny v reorganizácii premávky MHD bude monitorovať DPB priamo v teréne

 Poláčiková naznačila, že reálna situácia si možno vyžiada modifikovať plány a prijať operatívne opatrenia. Platí to aj v prípade, že DPB zatiaľ neplánuje posilňovať spoje MHD na Gagarinovej, spolieha sa na nevyužitú voľnú kapacitu odhadovanú na 1700 miest. „Samozrejme, všetko bude podrobne monitorovať dispečing, je zriadená aj horúca linka 0800 24 2000 pre podnety, v prípade potreby bude nutné flexibilne reagovať,“ povedala poslankyňa. Zvedavá je tiež na to, ako ľudia budú využívať zriadené záchytné parkoviská. „V Ružinove už pozorujeme, že ľudia dochádzajúci za prácou nechávajú na začiatku Ružinovskej svoje autá a do centra už cestujú električkou. Takže nejaký trend tu je, ale toto bude tiež akýsi test toho, či to ľudia budú využívať a o akej kapacite takýchto záchytných parkovísk je potrebné uvažovať do budúcnosti,“ uviedla.

Ožvaldová v tejto súvislosti podotkla, že budúce záchytné parkoviská je potrebné lokalizovať najmä v zázemí hlavného mesta, na miestach, kde možno pohodlne prestúpiť na verejnú dopravu. „Povedzme si otvorene, tí, ktorí sa už nejako ‚preboria‘ cez kolóny v smere od Dunajskej Lužnej a dostanú sa do Bratislavy, tí neodstavia auto niekde vo Vrakuni, aby poslednú štvrtinu svojej cesty išli MHD,“ poznamenala.

Môže vás zaujímať

Hasiči pri požiari bytu v Bratislave našli mŕtvu osobu