BSK aj 28 starostov obcí z regiónu vyzývajú na zastavenie blokovania Triblaviny

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek

foto: TASR

Na obnovu prác na križovatke Triblavina na diaľnici D1 a nebrzdenie jej výstavbe námietkami a odvolávaním apelovali vo štvrtok okrem ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba a starostovia obcí z regiónu.

„BSK bude podporovať čím skoršiu výstavbu križovatky Triblavina, ale s tým, že nechávame stále územnú rezervu na výstavbu takzvaných kolektorov,“ zdôraznil Droba na tlačovej konferencii na mieste výstavby križovatky. Kolektory sú súbežné cesty, ktoré by viedli popri diaľnici a po ich výstavbe volá občianske združenie (OZ) Triblavina.

Kolektory nikto nevylučuje

„Ja to vnímam tak, že vybudovanie križovatky Triblavina je nevyhnutnosť, kolektory sú niečo, čo môžeme mať potom neskôr,“ dodal Droba. Na obsluhu územia je tak podľa jeho slov v prvom rade potrebné dobudovať križovatku Triblavina. „Nikto nevylučuje kolektory do budúcnosti, preto nechávame priestorovú rezervu,“ uviedol. Ich výstavba by sa podľa Drobu mohla v budúcnosti financovať napríklad cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty).

Droba zároveň vysvetlil, že pre kraj je križovatka Triblavina dôležitá, aby sa mohol posunúť plán BSK vo výstavbe obchvatu Grobov. Prepojenie by v prvej fáze začínalo z križovatky Triblavina a išlo by až po Grinavu pred Pezinkom. „BSK má v rozpočte na to 500.000 eur na projektovú dokumentáciu,“ vyčíslil Droba.

Ďalších 10 miliónov eur, ktoré táto cesta bude stáť, chce kraj čerpať z eurofondov, z Integrovaného regionálneho operačného programu. V druhej fáze má tento obchvat pokračovať až na Modru. „Tam je to zatiaľ vyčíslené asi na 35 miliónov eur a tie plánujeme čerpať z dlhodobého úveru z Európskej investičnej banky,“ doplnil predseda BSK.

Podpora niečoho, čo je dôležité

Na výstavbu križovatky Triblavina apelovala aj podpredsedníčka BSK Alžbeta Ožvaldová. „Táto akcia nie je o tom, že sme prišli proti niekomu bojovať, my sme prišli podporiť niečo, čo je veľmi potrebné,“ zdôraznila. Dôležité je totiž podľa nej, aby ľudia nestávali v každodenných zápchach. K výzve sa pridalo aj 28 starostov regionálneho združenia Podunajsko.

OZ Triblavina tvrdí, že sa v prípade križovatky Triblavina rozhodlo v neprospech občanov. Diaľnica sa má totiž budovať ako štvorpruhová, bez kolektorov. Pôvodne sa mala stavať s troma pruhmi a súbežnými kolektormi. Národná diaľničná spoločnosť však argumentuje, že zmenu stavby križovatky si vyžiadala nevyhnutná potreba rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy pre nárast intenzity dopravy.

OZ Triblavina tak aj v súčasnosti spolu so Združením domových samospráv podali rozklady voči predĺženiu platnosti územného rozhodnutia pre napojenie križovatky Triblavina na cestu prvej triedy. Obnovenie prác na križovatke sa tak posúva na august tohto roka.

Obnovenie prác sa pre námietky posúva na august

Oživenie výstavby na križovatke Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislava sa pre ďalšie námietky posúva na august tohto roka. Na štvrtkovej tlačovej konferencii priamo na mieste stavby o tom informoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Výstavba križovatky Triblavina sa oficiálne začala v apríli 2015 a dokončená mala byť v apríli 2017. Hlavné práce na projekte však stoja pre námietky. Aj v súčasnosti podalo podľa ministerstva dopravy Občianske združenie (OZ) Triblavina a Združenie domových samospráv rozklad voči predĺženiu platnosti územného rozhodnutia napojenia križovatky na cestu prvej triedy.

„Vyzývam OZ Triblavina a tých, ktorí nemajú iné na robote, len aby sa odvolávali, aby s tým prestali. Alebo nech pokračujú, ale nech oni potom nesú zodpovednosť za to, že sa 100.000 ľudí nedostane načas do práce a ešte im to mesiace a roky bude trvať,“ apeloval Érsek. Keby sa pri križovatke nepodávali odvolávania, mohla sa podľa neho začať riadne stavať pred troma rokmi. Minister momentálne počíta s dokončením križovatky v roku 2021.

Čo sa týka procesov námietok a odvolávaní, štát ich podľa Érseka nevie urýchliť, pretože každý má právo sa odvolať. „Ani zmenou zákona to nevieme spraviť, lebo je to európska legislatíva,“ vysvetlil. Cesty chce podľa vlastných slov budovať v rámci všetkých zákonov. „Ale to, čo robia občianske združenia a aktivisti, už presahuje všetky rámce,“ upozornil. Pripomenul, že námietky sú okrem iného aj pri projekte výstavby obchvatu Bratislavy, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

OZ Triblavina tvrdí, že v prípade križovatky Triblavina sa rozhodlo v neprospech občanov. Diaľnica sa má totiž budovať ako štvorpruhová, bez kolektorových komunikácií pre obsluhu okolitých obcí. Pôvodne sa mala stavať s troma pruhmi a súbežnými kolektormi. Národná diaľničná spoločnosť však argumentuje, že zmenu stavby križovatky si vyžiadala nevyhnutná potreba rozšírenia diaľnice z troch na štyri pruhy pre nárast intenzity dopravy.

Môže vás zaujímať

Chorobnosť v BBSK klesla, podľa dlhodobých štatistík však asi bude rásť