Jednou vetou

Čiernohronská železnica bude mať nové električky zo Švajčiarska

Ukážky strojov, ktoré používali lesníci. Skanzen vo Vydrovskej doline je mimoriadne vyhľadávaný

foto: red, HUAWEI MATE 20 Pro

Nové električkové vozne budú na Slovensko prepravené v marci 2021. Okrem náročnej prepravy bude dovtedy potrebné pripraviť pozemok a depo.

Čiernohronská železnica, n.o. (ČHZ) uspela v konkurencii šiestich projektov z celého sveta a získala 17 električkových vozňov a príslušnú infraštruktúru zo švajčiarskeho kantónu Basel. Ako agentúru SITA informoval riaditeľ ČHZ Aleš Bílek, získaním električiek za 75 772 eur (80-tisíc švajčiarskych frankov) ušetrili približne 51 miliónov eur, ktoré by museli vynaložiť, ak by kupovali nové vozne.

O rok budú na Slovensku

Na jar budúceho roku teda príde na Horehronie 17 električkových vozňov pre atypický úzkokoľajový rozchod, ktoré by v budúcnosti mali jazdiť Čiernohronskou dolinou. Okrem turistických cieľov budú aj s podporou Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) zabezpečovať aj mobilitu do práce – do Železiarní Podbrezová a Zlievarní Hronec – ZLH PLUS Hronec.

Električky a príslušnú infraštruktúru sa podarilo získať ČHZ v rámci projektu Revitalizácia Čiernohronskej doliny zo švajčiarskeho kantónu Basel, kde spoločnosť Walderburgerbahn investuje do modernizácie.

Turistov v letných mesiacoch vozí do skanzenu Vydrovo Čiernohorská železnica, archív 2019 | foto: red, HUAWEI MATE 20 Pro

 

Ponuka z Horehronia bola vyhodnotená ako najúspešnejšia spomedzi šiestich ponúk z Nemecka, Rakúska a Rumunska. Projektu, ktorý prispeje k rozvoju regiónu Horehronia, vyjadrilo v auguste minulého roku podporu a súčinnosť aj zastupiteľstvo BBSK.

Revitalizácia Čiernohronskej doliny

V súčasnosti ČHZ vypracováva na svoje náklady definitívnu projektovú dokumentáciu pre obnovu a elektrifikáciu železničného úseku budúcej trate Podbrezová – Valaská – Hronec – Čierny Balog. Trať by mohlo v budúcnosti využívať približne tisíc cestujúcich denne. „Čo sa týka časového odhadu, za ideálneho stavu očakávame realizáciu a dokončenie celého projektu Revitalizácia Čiernohronskej doliny do piatich rokov,“ povedal riaditeľ.

Čiernohorská železnica v lesníckom skanzene Vydrovo láka malých aj veľkých, archív 2019 | foto: red, HUAWEI MATE 20 Pro

 

„Máme za sebou zatiaľ prvý krok. Teraz sa od nás očakáva preskúmať, vyhodnotiť prípadne nastaviť možnosti financovania celého projektu Revitalizácia Čiernohronskej doliny. Počítame aj s využitím dostupných dotačných programov. Nasledovať bude stavebné konanie a samotná realizácia obnovy trate dolinou,“ doplnil Bílek s tým, že nové električkové vozne budú na Slovensko prepravené v marci 2021 a okrem náročnej prepravy bude dovtedy potrebné pripraviť aj pozemok a depo.

V blízkosti – vo Vydrovskej doline sa pravidelne koná populárny festival Country za Stodolou. Takto to tam vyzeralo v roku 2019:

Skupina Vodopád to na festivale Country za stodolou opäť roztočila | foto: red, HUAWEI MATE 20 Pro

VIDEO: Festival Country za stodolou 2019

Viac turistov a ochrana kultúrnej pamiatky

„Tento rozvojový projekt jednoznačne zintenzívni rozvoj cestovného ruchu v regióne Horehronie a prispeje tak k finančnej a personálnej stabilizácii činnosti súvisiacich s ochranou Národnej kultúrnej pamiatky Čiernohronská železnica, vykonávanej už vyše 35 rokov predovšetkým dobrovoľníkmi,“ konštatoval predseda BBSK Ján Lunter.

Nezisková organizácia Čiernohronská železnica, n.o. prevádzkuje od mája 1992 obľúbenú turistickú atrakciu – úzkokoľajnú lesnú železnicu s rozchodom 760 mm, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou. Ročne prevezie 70 000 návštevníkov a je tak jednou z najnavštevovanejších atrakcií Banskobystrického kraja.

Skupina Vodopád z Brezna s moderátorom festivalu Country za stodolou Andrejom Wallnerom, máj 2019 | foto: red, HUAWEI MATE 20 Pro

 

FOTO a VIDEO: Čierny Balog ožil skvelou country muzikou

Môže vás zaujímať

Opitá vodička narazila do auta a tlačila ho takmer dvesto metrov