Jednou vetou

Čím pobúril premiér obyvateľov Sliača?

Premiér SR Peter Pellegrini

foto: Martin Nedeliak/hlavné.sk

Obyvatelia mesta Sliač a členovia občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač sa cítia byť dotknutí slovami premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD), ktoré na adresu primátora tohto kúpeľného mesta vyslovil na nedávnom stretnutí so zástupcami Iniciatívy stredné Slovensko.

Podľa zástupcov združenia premiér zrejme nemá k dispozícii všetky relevantné informácie o pripravovanom projekte. Pellegrini v súvislosti s napojením južnej strany stredného Slovenska s východom upozornil, že nebude tolerovať správanie sa niektorých samospráv.

„Mesto Sliač donekonečna spochybňuje trasovanie. Jeden primátor si vymyslel, že on si to tam neželá a celý obchvat má ísť radšej estakádami na betónových pilieroch cez celý Zvolen, čo je úplne nelogické a trikrát také drahé,“ skonštatoval pred časom Pellegrini. Vláda podľa jeho slov jasne trvá na severnom obchvate.

Vláda bude každé tri mesiace kontrolovať výstavbu ciest na Slovensku

„Vôbec nerozumieme, ako mohol pán premiér s takýmto vyjadrením prísť. Hovorí to o tom, že buď má absolútne nekompetentných poradcov, alebo mu niekto podsúva nepravdivé informácie. Žiadny variant, ktorý by mal ísť na estakádach nad mestom Zvolen neexistuje a ani v minulosti nebol. Jediné estakády sú naprojektované práve na Sliači, čiže je to presne naopak,“ uviedol pre TASR predseda občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač Bohumír Tarnoci.

„Čo sa týka Sliača, neustále sme obviňovaní z toho, že bránime mestu Zvolen mať obchvat mesta a dokonca zdržujeme výstavbu R2. Nie je to pravda, my len poukazujeme na nedodržiavanie platnej legislatívy. Odmietame porovnávať cenu rýchlostnej cesty a hodnotu liečivých minerálnych vôd na Sliači, v Kováčovej a aj na Podborovej vo Zvolene, ktoré sú podľa nás nevyčísliteľnej hodnoty. Stavať v druhom pásme ochrany minerálnych vôd považujeme za barbarstvo. Okrem toho sa má zničiť približne 50 hektárov lesa a približne 59 hektárov ornej pôdy. Nikto nám zatiaľ nepreukázal, že výstavba R2 neohrozí minerálne vody, ktoré nepatria občanom Sliača, ale podľa ústavy všetkým obyvateľom Slovenska. Ak by bola akákoľvek pochybnosť o ohrození vôd, aj tá najmenšia, mali by byť práve štátne inštitúcie na to, aby ich ochránili. Namiesto toho vytvárajú neustále tlaky na to, aby sa projekt za každú cenu zrealizoval a miesto objektívneho posudzovania bojujú ešte aj s nami,“ pripomenul.

Pellegrini od Lučanského očakáva, že svoju funkciu zvládne od prvého dňa

Podľa Tarnociho Národná diaľničná spoločnosť už aj vypísala súťaž na projektovú dokumentáciu za 2,53 milióna eur, hoci Sliačania trvajú na tom, že bola porušená platná legislatíva. „Boj za racionálne riešenie výstavby obchvatu Zvolena nie je rozmarom vedenia mesta Sliač, občianskeho združenia či obyvateľov tohto mesta,“ podotkol.

Podľa neho existuje iný, logickejší variant, ktorý má svoj pôvod v 90. rokoch a to je prieťah Lučeneckou cestou s vybudovaním obslužných komunikácií. Tento projekt by podľa Tarnociho pre mesto Zvolen znamenal podstatne viac, než výstavba obchvatu severným variantom, ktorý by bol na spomínaných betónových pilieroch, pretože by musel križovať cesty, rieku, železnicu a zničil by nezanedbateľnú časť prírody a v neposlednom rade by ohrozil jedinečné liečivé prírodné vody a žriedlový plyn, čo by malo dopad nielen pre obyvateľov Sliača, ale pre celé Slovensko.

ZSSK pridá nové vlaky v okolí Bratislavy, Žiliny a vo Vysokých Tatrách

„Problematika nabrala výrazne politický podtón a vecné argumenty sa začínajú strácať. Toto môže byť na škodu celému riešeniu sporného obchvatu a v konečnom dôsledku to môže byť obrovská škoda pre celé Slovensko, ktoré môže prísť o jedinečné liečivé vody a ohrozia sa kúpele Sliač a kúpele Kováčová,“ upozornil.

Môže vás zaujímať

Mesto Žilina vyhlásilo architektonickú súťaž na revitalizáciu Bulváru