Kde a koľko peňazí vám vrátia za meškanie autobusu?

Čo robiť, keď Vám mešká autobusový spoj? Máte nárok na náhradu škody?

autorská koláž hlavne.sk, Facebook

Cestovanie autobusom v zime si vyžaduje mať občas pevné nervy. Najmä počas dní, keď je komplikované a neustále premenlivé počasie, jednotlivé spoje môžu mať obrovské meškania. Pýtali sme sa autobusových dopravcov, ako riešia takéto situácie aj na kompenzácie cestovného.

Hnus, ktorý stále neskončil. Sledovanie novinárov tu bolo aj v minulosti.

Ak cestujete z Bratislavy do Banskej Bystrice a spoj mešká 40 minút, na dobrej nálade to rozhodne nepridá. Ak cestujete na kratšiu vzdialenosť a meškáte napriek tomu, že ste šli včas do práce, či vaše deti do školy, tiež je to problém. Nehovoriac o meškaniach dlhších ako hodinu v prípade medzinárodných spojov, trebárs ak sa vyberiete z Bratislavy do Prahy či Viedne.

RegioJet potvrdil, že takéto komplikácie vznikajú aj „vďaka“ počasiu, ale, že to nemusí byť výlučne len kvôli tomu. „Máme prípady, kedy nám prevádzku komplikujú nehody, ale najviac to je kvôli snehu,“  uviedol hovorca Aleš Ondrůj.

Dopravné peklo v Bratislave. Prišiel Vallo s dobrým riešením alebo ide len o reklamný trik?

Slovenská autobusová doprava z oblasti Žiliny a Trenčína (SAD), nevedela konkrétne uviesť ťažkosti s meškaním počas tejto zimy: „Tažko toto určiť, nakoľko, my máme na starosti veľmi veľký rozsah územia, kde boli veľké problémy so snehom,“ uviedla hovorkyňa SAD Žilina a SAD Trenčín, Ivana Strelcová.

Za spoločnosť, Slovak lines hovorkyňa Eva Vozárová upresnila, že: „na začiatku tohto roka bolo meškanie až 200 minút. Je to spôsobené hlavne zlými poveternostnými podmienkami a dopravnými zápchami“.

Náhrada za cestovné

Ak meškanie autobusu nastane a cestujúci nestíha nasledovný spoj, má možnosť na kompenzáciu? Kto mu vráti peniaze za zaplatený cestovný lístok?

MOTO: Vyskúšali sme nový najmenší Citroën. Neuveriteľne prekvapil!

„Áno, máme kompenzačnú schému. V prípade extrému vieme vrátiť aj 100% sumy z cestovného lístka,“ objasnil za spoločnosť RegioJet A. Ondrůj. Podotkol, že to hlavne záleží od dĺžky meškania a diaľky trasy. Čiže, čím dlhšia trasa, a čím väčšie meškanie, tým viac sa cestujúcemu vráti.

Príklad: ak cestuje človek z Bratislavy do Nitry, a autobus mešká pol hodiny až hodinu a pol, tak spoločnosť vie kompenzovať 25% z cestovného, v prípade, ak to nie je chyba vodiča. 100% vie RegioJet kompenzovať, ak je meškanie viac než hodinu a pol a vodič situáciu nezavinil. Ak sa to týka zavineného meškania, a autobus mešká pol hodiny až hodinu, cestujúcim spoločnosť kompenzuje 50% z cestovného. Ak je to hodina a viac, cestujúci majú možnosť dostať až 100% z ceny lístku, ktorý si zakúpili.

Takúto schému kompenzácie v prípade meškania má RegioJet. | Foto: regiojet.sk

Majú politici skúsenosti s volavkami ako Alena Zsuzsová alias Aya Alia?

Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Žilina a SAD Trenčín, uviedla, že informácie ohľadom kompenzácie cestovného si môžu ľudia nájsť na internete. Ani po opakovanej prosbe sme sa konkrétnej odpovede od nej nedočkali.

Slovak lines majú na tento problém vypracované smernice. „Cestujúci majú nárok na odškodnenie len ak meškanie vznikne z viny dopravcu. Čiže cestujúci nemajú nárok na odškodnenie dopravcom, ak zrušenie alebo meškanie spoja zapríčinili závažné poveternostné podmienky,“ skonštatovala hovorkyňa Eva Vozárová.

Spoločnosť však cestujúcim ponúka tzv. meškanky. Cestujúci sa preukáže originálom cestovného lístka, kolegyne cez dispečerský systém preveria, aké meškanie mal konkrétny spoj a cestujúcemu na počkanie a bezplatne vyhotovia potvrdenie o meškaní,“ pre hlavne.sk uzavrela Vozárová.

FOTO: Luxusné módne kúsky na jar a leto. To musíte vidieť

 

Môže vás zaujímať

Košickí hasiči zasahujú pri rozsiahlych požiaroch