Lunter podáva žalobu na súd, pre cestujúcich sa tým od roku 2019 nič nemení

Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ján Lunter

Foto: TASR

Ak v utorok (11. 12.) dopravcovia SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktorí zabezpečujú prímestskú dopravu, ubezpečili, že aj napriek sporu s Úradom Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) budú od 1. januára 2019 jazdiť podľa platných cestovných poriadkov, v stredu o tom občanov ubezpečil aj kraj.

Ako však vyhlásil predseda BBSK Ján Lunter, obrátia sa so žalobou na súd. Predmetom sporu medzi krajom a dopravcami sú dodatky zmlúv, ktoré podpísalo ešte bývalé vedenie BBSK. Dopravcovia tvrdia, že sú platné, úrad tvrdí opak.

„V tejto situácii sme nútení obrátiť sa na súd,“ konštatoval Lunter s tým, že len ten môže rozhodnúť spor. Kraj nevylučuje, že súčasne so žalobou sa obráti aj na Úrad pre verejné obstarávanie, aby preveril, či bol proces uzatvárania dodatkov v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a či pri ňom boli dodržané zákonné podmienky.
Ako Lunter zdôraznil, po štvormesačnom hľadaní mimosúdneho riešenia situácie vo verejnej doprave so súčasnými dopravcami v kraji, už nemajú inú možnosť. Do rozhodnutia súdu musí byť verejná doprava pre občanov zabezpečená.

Viskupič: Rozpočet TTSK na rok 2019 je ambiciózny, realistický a vyrovnaný

Vedenie BBSK ešte v septembri upozornilo na zistenia ohľadom nezákonného stavu, ktorý môže vo verejnej prímestskej doprave nastať od 1. januára 2019 z dôvodu predlžovania zmlúv, končiacich v závere tohto roka, dodatkami bez verejnej súťaže. Ako prízvukujú predstavitelia kraja, ak zistia nezákonný stav, musia vykonať kroky na nápravu, inak hrozia pokuty od slovenských i európskych kontrolných orgánov. Predlžovanie desaťročných zmlúv dodatkami bez splnenia špecifických a výnimočných podmienok nariadenia európska legislatíva nepovoľuje.

„Urobili sme všetko preto, aby sme obnovili zákonný stav a eliminovali riziko vysokých pokút pre kraj a daňových poplatníkov. Ponuka na podpis nových zmlúv pre dopravcov naďalej trvá a zostáva najlepším možným riešením,“ dodal Lunter s tým, že na to, aby od januára 2019 bola zabezpečená doprava, vydá kraj súčasným dopravcom licencie na najbližšie dva roky. Dlhšie obdobie by mohlo neprimerane obmedzovať hospodársku súťaž a je to čas, keď je možné očakávať rozhodnutie súdu.

„Absolútne najhoršou situáciou by bolo, ak by sme sa tvárili, že o žiadnych rizikách nevieme a platnosť zmluvy by niekto úspešne napadol spätne, po rokoch plnenia. Po piatich rokoch a uhradení vyše 100 miliónov eur by boli v takom prípade sankcie vysoké. Pri súčasnom postupe aspoň budeme poznať rozhodnutie v najkratšom možnom čase a dokážeme preukázať, že kraj sa všemožne snažil porušeniu zákona zabrániť,“ dodal poradca predsedu BBSK, poslanec Ondrej Lunter.

Lunter zriadil krízový tím, autobusovej doprave v BBSK hrozí núdzový stav

SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktorí zabezpečujú dopravu v kraji, odmietli napriek ponuke na zachovanie rozsahu objednaných služieb podpísať s krajom nové zmluvy na dva roky. Dodatky, o ktorých tvrdia, že sú platné, im garantujú päťročné obdobie.

„Očakávame, že sa zachovajú tak, ako ich zaväzujú dodatky. Porušením povinností by sa vystavili riziku výpovede, respektíve odstúpenia od zmluvy. Rovnako očakávame súčinnosť pri integrácii dopravy v kraji, transparentnosť pri preukazovaní oprávnených nákladov a zvyšovanie kvality služieb, ktoré im zo zmlúv vyplývajú,“ pripomenul riaditeľ Úradu BBSK Matúš Hollý.

Platby za autobusovú dopravu bude kraj uhrádzať, ale s výhradou. To znamená, že neuznáva žiadnym svojím faktickým konaním či úhradami platnosť a účinnosť dodatkov.

Môže vás zaujímať

Začiatok týždňa začne pekným počasím s teplotami nad 20 stupňov