Jednou vetou

MDV: Postup DPB pri zavedení platobnej karty ako električenky nie je korektný

Veľká časť peňazí z rozpočtu Bratislavy pôjde na rekonštrukciu električkových tratí

Foto: TASR

Postup Dopravného podniku Bratislava (DPB) pri zavedení možnosti využívať platobné karty aj ako električenku nepovažuje Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR za korektný. Reaguje tak na rozhodnutie DPB zaviesť túto službu a nečakať na svojich partnerov v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK), hoci tí vyzývali na spoluprácu a vzájomnú kompatibilitu.

Takýto postup nie je podľa ministerstva korektný jednak voči cestujúcemu, ktorému to spôsobí nové komplikácie, a tiež aj voči ostatným dopravcom v IDS BK, ktorí budú vnímaní ako nepripravení na takýto krok a inovácie. „V rámci IDS BK by jednotliví partneri mali v maximálnej možnej miere postupovať koordinovane a zavádzanie zmien realizovať najmä v prospech cestujúceho, aby systém fungoval spoločne a v duchu najnovších trendov,“ povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká.

Ministerstvo dopravy upozornilo ostatných objednávateľov a DPB na možné riziko tohto kroku. Cestujúci si totiž môže na bankomatovú kartu nahrať iba cestovný lístok na bratislavské zóny (100+101) a nemôže tento predplatný cestovný lístok využiť v dopravných prostriedkoch iných dopravcov v rámci týchto zón. „Teda nemôže na cestovanie v rámci mesta využiť prímestský autobus alebo vlak z dôvodu, že ostatní dopravcovia nemajú zariadenia na čítanie bankomatových kariet. Existuje možnosť, že cestujúci začnú vnímať integrovaný dopravný systém za nespoľahlivý, neprehľadný a zbytočný,“ podotkla Ducká.

Nesrovnal: Projekt druhej etapy električkovej trate v Petržalke napreduje

Spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), koordinátor IDS BSK, pre TASR uviedla, že od minulého roka vedie rokovania o tomto kroku hlavného mesta a DPB. Ten podľa nej nie je v súlade so systémom integrovanej dopravy a so zmluvnými vzťahmi, ktoré sú uzatvorené medzi jednotlivými partnermi. „Na to, aby mohli cestujúci plnohodnotne využívať integrovanú dopravu v Bratislavskom kraji, všetky cestovné lístky a jednotné prepravné podmienky musia platiť u všetkých zapojených dopravcov,“ uviedla hovorkyňa BID Eva Kukurová.

Autobusový dopravca Slovak Lines, ktorý je zapojený do systému IDS BK taktiež, zdôraznil, že pri integrovanej doprave je nevyhnutná spolupráca a kompatibilita systémov. „Na koordinátora (BID) by mali smerovať iniciatívy jednotlivých dopravcov zapojených do IDS BK v oblasti inovácií. Každé zásadné rozhodnutie o zmene zákazníckych systémov má podliehať schváleniu všetkých účastníkov dohody, čo je podchytené i zmluvne,“ povedala pre TASR hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban argumentuje, že čakali veľmi dlho na ostatných dopravcov a aj na spoločnosť BID, ktorá podľa jeho slov tému platobnej karty ako nosiča cestovného lístka otvorila v polovici roka 2016. „V januári 2017 sme požiadali BID, aby bol tento produkt zavedený v rámci IDS BK. Keďže reakcia nebola taká, akú sme očakávali, tak sme sa do projektu pustili vlastnými silami,“ priblížil s tým, že systém je pre ostatných partnerov otvorený. DPB je podľa Urbana pripravený znášať akékoľvek následky vo vzťahu k svojim záväzkom v IDS BK. „Z môjho pohľadu však nejde o porušenie zmlúv,“ podotkol generálny riaditeľ.

Môže vás zaujímať

Mesto Žilina vyhlásilo architektonickú súťaž na revitalizáciu Bulváru