Nesrovnal o nebezpečnom zmiešanom koridore na nábreží: Je to o tolerancii

Ilustračné foto

TASR

Vytvorenie koridoru zmiešaného pohybu na dunajskom nábreží, ktorý nahrádza doterajšiu vyhradenú cyklotrasu v strede promenády, je opatrením na zvýšenie bezpečnosti. "Zároveň je to výhradne otázka o tolerancii a vzájomnej empatii voči všetkým, ktorí na najkrajší promenádny priestor Bratislavy radi chodia," zdôraznil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal v relácii Tablet.TV Hlavné mesto.

Upozornil, že doterajšie riešenie, ktorého zavedenie v minulom volebnom období sa podľa jeho slov neudialo v súlade s predpismi, vytváralo nebezpečné kolízne situácie, zároveň však i obmedzovalo a vytváralo pocit nespokojnosti všetkých skupín, ktoré promenádu využívali. „Sťažovali sa nám seniori, mamičky s deťmi, ale napokon aj cyklisti. Pre nikoho nebola cyklodráha v strede priestoru plného chodcov dobrým riešením, ani pre samotných cyklistov,“ zdôraznil.

Prioritou je tolerancia

Poukazuje i na to, že vytvorenie zóny zmiešaného pohybu je výsledkom rozhodnutia odborníkov z oblasti dopravy, zástupcov magistrátu hlavného mesta, mestskej časti Staré Mesto i Krajského dopravného inšpektorátu. Reagoval tak i na protest združenia Cyklokoalícia, ktoré je presvedčené o tom, že nová situácia, naopak, zvýši riziko kolíznych situácií. Nesrovnal však argumentuje, že toto riziko možno výrazne minimalizovať, ak bude prioritou tolerancia – pre chodcov, ktorí si slniečko na promenáde budú užívať s vedomím, že sa tam pohybujú aj cyklisti a, samozrejme, aj pre cyklistov, ktorí budú rešpektovať prítomnosť peších vrátane menej pohyblivých seniorov či malých detí. „To znamená, že si nedám slúchadlá na uši a pôjdem na nábreží 30-kou, lebo niekomu zrazím dieťa,“ vyzval.

Primátor uvádza aj príklady zo zahraničia, kde zónu zmiešaného pohybu zaviedli a zavádzajú mnohé európske mestá. Poukázal i na to, že s rovnakým riešením prišli v bratislavských Vajnoroch. Pripomenul i názor národného cyklokoordinátora Petra Klučku, ktorý tvrdí, že súčasné riešenie síce nie je ideálne, no umožňuje všetkým vzájomne zdieľať tento priestor bezpečne.

Riešením by bola segregovaná cyklotrasa

S apelom Klučku, že je v každom prípade potrebné čo najskôr vytvoriť trvalé riešenie so segregovanou cyklotrasou, primátor súhlasí. Možností je podľa jeho slov viacero, ohradil sa však voči tvrdeniam, že doterajšie riešenie určil územný plán. „Územný plán neurčuje cyklotrasu v strede promenády, územný plán hovorí o tom, že na tejto strane nábrežia má byť cyklotrasa a tá tam aj bude,“ zdôraznil.

Medzi eventuálne riešenia patrí podľa jeho slov napríklad aj posunutie lavičiek a vedenie cyklotrasy za nimi, prípadne „ukrojenie“ časti zeleného pásu pri komunikácii pre segregovanú cyklotrasu. „Pripravujeme štúdiu, pevne verím, že do roka by mohlo byť jasné, ako viesť vyhradenú cyklotrasu,“ povedal Nesrovnal pred kamerami Tablet.TV.

Môže vás zaujímať

Krajskí poslanci rozdelili na projekty viac ako 2,5 milióna eur