Opozícia v Humennom hovorí o propagande mesta, to s tvrdeniami nesúhlasí

Poslanecký klub Za demokratické Humenné upozorňuje na to, že vedenie mesta namiesto objektívnych informácií zo života samosprávy občanom podsúva svoju vlastnú propagandu. Mesto s jeho tvrdeniami nesúhlasí.

Podľa predsedníčky klubu Márie Cehelskej je to citeľné v mestskom občasníku Humenské noviny. „Neznámy autor článkov v nich útočí, obviňuje a skresľuje informácie, doslova na objednávku vedenia mesta diskredituje ľudí, s ktorými sa dostalo do sporu,“ vysvetlila s tým, že nedáva priestor druhej strane na vyjadrenie, čo je podľa nej v rozpore s etickým kódexom novinára.

Propagandu vedenie mesta podľa nej úspešne dostalo aj na stránky súkromných regionálnych novín. „Keď sa kedysi novinári o naše mesto zaujímali a písali o mnohých témach, dnes si vedenie mesta články kupuje,“ spomenula s tým, že v januári tohto roka si tak objednalo uverejnenie vlastných, už napísaných článkov za 500 eur a vo februári sa to zopakovalo. „Ide o uverejnenie článkov napr. o Silvestri, parkovaní, plese, ktoré sú aj na webovej stránke mesta,“ vymenovala. Potvrdzujú to aj objednávky rovnako zverejnené na mestskej internetovej stránke.

S televízie je súkromný kanál primátorky

„Humenská televízia (HNTV) sa mení na súkromný kanál pani Vaľovej (primátorka, pozn. TASR),“ uviedla predsedníčka s tým, že terčom útokov v nej sú okrem iných aj opoziční poslanci. Podľa nich takto mestská televízia fungovať nemá. Cehelská spomenula v tomto prípade aj porušenie ustanovení zákona o vysielaní a retransmisii, ktoré vlani skonštatovala Rada pre vysielania a retransmisiu (RVR) v súvislosti s príspevkom o Domašanskej ulici v Humennom, v ktorom došlo k porušeniu povinnosti zabezpečiť objektívnosť a nestrannosť. Rada v tejto súvislosti uložila televízii napomenutie.

Cehelská poukázala tiež na invektívy, urážky a komentovanie opozičných poslancov a niekedy aj ich detí zo strany primátorky na mestských zastupiteľstvách. „Žiadam a vyzývam ju, aby s tým prestala,“ uzavrela s tým, aby primátorka mala v úcte inštitút opozičného poslanca.

Ako TASR informovala Mária Míčková z tlačového referátu mestského úradu, mesto informuje o svojich aktivitách, vyhlásených výberových konaniach na voľné pracovné miesta či o plánovaných verejných obstarávaniach vo viacerých médiách. Taktiež informuje o uskutočnených investičných projektoch z eurofondov, keďže to vyplýva zo zmluvy o jeho realizácii.

Niektoré informácie vraj musia zverejňovať zo zákona

„V publikovaných článkoch takisto informujeme o investíciách a benefitoch pre občanov, ktoré mesto poskytuje vrátane investičných akcií z podielových daní našich obyvateľov. Keďže všetky periodiká sú súkromné, žiadajú za uverejnenie našich informácií finančné prostriedky,“ vysvetlila. Mesto podľa jej ďalších slov vydáva aj vlastný občasník, ktorý vychádza v priemere každé tri mesiace. „Preto, ak chceme informovať o aktuálnych oznamoch, vrátane tých, ktoré máme povinnosť uverejniť podľa zákona, musíme sa dohodnúť na ich uverejnení v regionálnych periodikách,“ doplnila.

V súvislosti s vysielaním HNTV zdôraznila, že Humenné ako jedno z veľmi mála okresných miest na Slovensku prináša mestské zastupiteľstvo v nezostrihanej verzii v televízii. „HNTV tak vysiela nielen všetky názory poslancov či vedenia mesta, ale aj občanov, ktorí sa na zastupiteľstvách zúčastnia a zapoja do diskusie,“ spomenula.

„Naopak, práve opoziční poslanci používajú invektívy na adresu vedenia mesta. Príkladom z posledného uskutočneného rokovania zastupiteľstva vo februári 2018 sú aj slová pána poslanca Merička, ktorý sa veľmi nevyberane vyjadroval o zástupcovi primátorky mesta Andrejovi Semancovi a video o tom, ako bol zobrazený na bravčových paštékach zverejnil aj na sociálnej sieti. Mohli by sme pokračovať urážkou prednostu mestského úradu Ondreja Bartka poslancom Ivanom Hoptom, ktorý ho prirovnal k žiakovi osobitnej školy. Podobné invektívy od poslancov Klubu za demokratické Humenné sa pritom pravidelne opakujú na zastupiteľstvách, čo dokumentujú aj záznamy z rokovaní,“ priblížila Míčková.

HNTV nedostala od roku 2014 žiadnu pokutu z RVR

„Sloboda slova a možnosť vystupovať na zastupiteľstve platí rovnako pre vedenie mesta a taktiež aj pre poslancov. Preto považujeme za politický nátlak na primátorku, aby počas nich mlčala a k jeho priebehu sa vôbec nevyjadrovala,“ poznamenala.

Míčková ďalej uviedla, že HNTV od roku 2014 nedostala od RVR žiadnu finančnú pokutu. Podľa informácií, ktoré TASR v januári 2016 poskytla hovorkyňa RVR, vysielateľ Humenskej televízie vtedy dostal pokutu 165 eur, „pretože nedodal Rade na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania“.

Podľa Míčkovej mestská televízia zabezpečuje objektívnosť a nestrannosť vysielania v zmysle zákona. „Informuje aj o aktuálnom dianí v meste a spoločenských podujatiach, na ktoré dostávajú pozvánky aj opoziční poslanci,“ spomenula.

Môže vás zaujímať

Očakávame slnečný jesenný deň s teplotami od 12 do 17 stupňov Celzia