Po moste ponad priehradu Ružín opäť chodia autá

Predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka a Peter Šulek počas strihania pásky pri otvorení zrekonštruovaného mosta nad vodnou priehradou Ružín v Košiciach 9. decembra 2017

Foto: TASR

Most nad vodnou priehradou Ružín, ktorý vzhľadom na havarijný stav uzatvorili pre automobilovú dopravu pred rokom, v sobotu po rekonštrukcii opäť otvorili.


Stavebné práce v rámci rekonštrukcie realizovala od konca júna tohto roka firma Strabag, s.r.o., za zmluvnú cenu 1,65 milióna eur. Technické riešenie, ktoré realizoval zhotoviteľ, vychádza zo zmeny statického systému mosta zmonolitnením stredového kĺbu. Zahrnulo tiež obnovu pôvodného a vnesenie dodatočného predpätia nosných lán, keďže strata predpätia bola hlavnou príčinou súčasného poklesu mostovky.

„Pridali sme ďalšie nosné laná, predopneme most o tú stratu predpätia a vlastne dosiahneme, že bude nosný tak, ako bol predtým,“ priblížil technický vedúci spoločnosti Strabag Peter Šulek.

Zaťažovacia skúška s hmotnosťou 120 ton

V prvej fáze prebehlo odľahčenie mostného zvršku, následne sa v nosnej konštrukcii mostovky vyvŕtali otvory pre novú predpínaciu výstuž. Súbežne bol realizovaný aj dodatočný geologický prieskum pre výpočet sadania pilierov a monitor stavu pilierov pod vodnou hladinou. Sanácia nosnej konštrukcie spočívala podľa Šuleka v zmene statického systému. Pôvodný stredový kĺb bol zmonolitnený a do konštrukcie mostovky sa vnieslo dodatočné predpätie.

Mostovka je chránená novou hydroizolačnou vrstvou, odvodnenie povrchu izolácie je zabezpečené cez jestvujúce odvodňovače. Nové obojstranné chodníky sú doplnené zábradlím a zvodidlom.

Zaťažovacia skúška mosta sa konala koncom novembra, kedy most zaťažili nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou 120 ton. Jej výsledky preukázali, že most vyhovel všetkým kritériám a jeho stav je vyhovujúci pre cestnú dopravu bez obmedzení. Na ceste 2/547, ktorej je most súčasťou, platí obmedzenie pre nákladnú dopravu nad 12,5 tony, avšak len v úseku Košice – Jaklovce.

Mimoriadna situácia trvala 363 dní

„Budeme sa snažiť využiť všetky legislatívne možnosti na to, aby sme na moste obmedzili premávku vozidiel nad 12 ton. Na odstránenie všetkých pochybností o aktuálnych parametroch zrekonštruovaného mostu budem iniciovať vykonanie dynamickej zaťažovacej skúšky,“ uviedol novozvolený predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka, ktorý bol v minulosti veľkým kritikom tohto projektu.

Havarijný stav mosta a jeho následné zatvorenie skomplikovalo dopravné spojenie okresov Spišská Nová Ves a Gelnica s krajským mestom. Spoje prímestskej autobusovej dopravy podľa nového grafikonu už počítajú s linkami, ktoré budú prechádzať po obnovenom moste a opätovne spoja krajské mesto s Hnileckou a Hornádskou dolinou. V tejto súvislosti prednosta Okresného úradu Košice Jozef Lazár rozhodol o odvolaní mimoriadnej situácie, ktorá trvala celkom 363 dní.

Od nedele 10. decembra začínajú platiť aj nové cestovné poriadky pravidelnej autobusovej a železničnej dopravy.

Môže vás zaujímať

Vozovku diaľnice D1 na Liptove budú opravovať, NDS hlási obmedzenie