Staré Mesto oslobodí od dane lešenia bez reklám

Ilustračné foto

Foto: TASR

Pre obyvateľov bratislavského Starého Mesta budú opravy fasád domov po novom o čosi jednoduchšie a lacnejšie. Po dobu 60 dní budú totiž oslobodení od miestnej dane za zaujatie verejného priestranstva, v tomto prípade za umiestnenie lešenia. Podmienkou však je, aby na ochrannej sieti nebola žiadna reklama, teda ani názov či logo stavebníka. Rozhodli o tom v utorok miestni poslanci, keď schválili všeobecne záväzné nariadenie (VZN) s platnosťou od 10. apríla.

Samospráva tým vychádza v ústrety vlastníkom a správcom, ktorých chce podporiť pri opravách fasád domov a zjednodušiť niektoré procesy spojené s rekonštrukčnými prácami. „Je to jeden z nástrojov, ako môže samospráva pomôcť obnove verejných priestranstiev, a teda aj uličných fasád a skrášliť mestskú časť,“ skonštatoval staromestský starosta Radoslav Števčík.

Chvíľková polemika medzi poslancami sa týkala toho, či a ako rozlišovať prípadnú reklamu na ochrannej sieti, teda či zahrnúť do návrhu reklamu ako takú, alebo aj označenie stavebnej firmy. „Nie som žiadny reklamný expert, ale zdravý rozum mi hovorí, že keď firma niečo robí vo svojej brandži a zavesí si seba na tú sieť, tak je to presne taká reklama, ako keby tam bola Coca Cola,“ podotkol poslanec Peter Osuský. Na tom, že by firma platila samospráve za to, že si robí reklamu pri práci, nevidí nič zlé.

Oponent Štefan Holčík zasa poukázal na to, že väčšina ochranných plachiet na lešení je vyrobených už s nápisom staviteľa. „Tak teraz má zháňať iné bez nápisu? Veď to je na hlavu postavené. Reklama je súčasťou handry – zakrývajúceho materiálu na tom lešení, a ten je tam v náš prospech. Aby sa neprášilo, aby nepadalo z lešenia,“ myslí si Holčík.

Firmy majú získať informácie pri ohlasovaní prác

Poslancov tiež zaujímalo, čo sa stane, ak stavebná firma nebude znalá zákona a platného VZN. Teda aj firma na ochrannú sieť predsa len svoju reklamu dá, čím by obyvatelia daň zaplatiť museli. Starosta v tomto ubezpečil, že všetky potrebné informácie budú vydávané v rámci povoľovania po ohlasovaní prác. Takisto sa bude prísne kontrolovať aj termín ukončenia prác, na čo by malo dohliadať finančné oddelenia lebo miestni kontrolóri.

Schválenie VZN o miestnej dani víta aj expert na samosprávu Michal Kaliňák. Podľa neho majú zastupiteľstvá nástroje na to, aby miestnymi daňami regulovali rozvoj svojho územia, a tak formovali miestnu ekonomiku. „Ak si uvedomíme, že stavebné lešenia dnes slúžia aj ako reklamne nosiče, je dobré, že Staré Mesto vidí rozdiel medzi stavebným účelom a reklamným nástrojom,“ uviedol pre TASR Kaliňák s tým, že podobne by sa mohlo postupovať napríklad vo vzťahu k zatepľovaniu panelákov. Práve znižovanie energetickej náročnosti budov je jednou z priorít mnohých miest.

Kaliňák si pritom nemyslí, že by takéto VZN malo byť akousi formou diskriminácie stavebníkov. Skôr to vníma ako reakciu na využívanie lešenia ako „veľmi cudného“ nosiča reklamy. „Viem si predstaviť to, že práve ten, kto si bude lešenie objednávať, si veľmi dobre zváži, či táto reklama stojí za peniaze v rámci dane za záber verejného priestranstva,“ pripustil Kaliňák. Ide však podľa neho o vec individuálneho prístupu investorov a tiež reakcie samosprávy na trend, ktorý sa začína čoraz viac objavovať.

Môže vás zaujímať

BVS prišla v dôsledku predražených služobných áut o vyše 4,5 mil. eur