V Gabčíkove sa začala modernizácia plavebných komôr

Vodné dielo Gabčíkovo.

Foto: TASR

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek vo štvrtok spoločne s ministrom životného prostredia Lászlóm Sólymosom (obaja Most-Híd), zástupcami Európskej komisie, Vodohospodárskej výstavby (VV) a Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) slávnostne poklepali základný kameň projektu modernizácie plavebných komôr na Vodnom diele Gabčíkovo (VDG).

Projekt Inovácia a modernizácia plavebných komôr VDG je spolufinancovaný z fondov Európskej únie (EÚ) a patrí k najväčším riečnym dopravným projektom v EÚ. Grant z Nástroja na prepájanie Európy CEF, schválený v roku 2016, predstavuje krytie vo výške 122,96 milióna eur. Generálnym dodávateľom prác je spoločnosť Metrostav, ktorá sa stala víťazom medzinárodného verejného obstarávania. Externý stavebný dozor zabezpečí Združenie VDG – Plavebné komory, zastúpené spoločnosťou Dopravoprojekt.

Modernizovať sa bude podľa slov generálneho riaditeľa štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Daniela Kvoceru pri plnej prevádzke, pričom ako prvá bude inovovaná pravá plavebná komora. V rámci projektu príde k výmene niekoľko stotonových horných a dolných vrát, vrátane ich príslušenstva. Inovovať sa bude aj plniaci a prázdniaci systém či regulačné uzávery vtokov a výtokov, ktoré zabezpečujú uzatvorenie a otvorenie plniacich kanálov pre naplnenie a vypustenie plavebnej komory.

„Bezpečnosť stavby sa zároveň zvýši stabilizáciou celého podložia plavebných komôr. Novinkou na Vodnom diele Gabčíkovo bude vyššia kontrola a riadenie dopravy prostredníctvom expertného kontrolného systému,“ priblížil Kvocera. Celý projekt má podľa jeho slov byť ukončený v júni 2022, pričom projekt je prvou veľkou obnovou vodného diela od jeho uvedenia do prevádzky.

V Trenčíne sa začala rekonštrukcia interiéru Zimného štadióna Pavla Demitru

„Dnes píšeme ďalšiu stranu histórie tejto významnej stavby, ktorá okrem protipovodňovej funkcie a výroby čistej elektriny zaisťuje aj plynulejšiu a bezpečnejšiu lodnú dopravu,“ zdôraznil na tlačovej konferencii po poklepaní kameňa Sólymos.

„Dunaj je naša najdôležitejšia medzinárodná vodná cesta. Je preto našou povinnosťou zabezpečiť na ňom spoľahlivú a bezpečnú prevádzku vodnej dopravy. Som rád, že naše úsilie získať financie na obnovu plavebných komôr bolo úspešné,“ dodal Érsek.

Môže vás zaujímať

Trnavská nemocnica vymenila 303 lôžok, z nich je 30 pre deti