V Košiciach chcú využiť eurofondy na nákup elektrobusov

foto: hlavne.sk, zdroj: TASR

Žiadosť o nenávratný finančný príspevok z eurofondov vo výške 7.000.000 eur bez DPH na nákup elektrobusov a dieselových nízkopodlažných kĺbových autobusov schválili košickí mestskí poslanci na dnešnom mestskom zastupiteľstve. Rovnako schválili spolufinancovanie projektu vo výške päť percent oprávnených výdavkov, čo predstavuje 350.000 eur bez DPH.

Mestský poslanec Marcel Gibóda sa pýtal, prečo Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) chce nakupovať elektrobusy a nie trolejbusy. Na to riaditeľ DPMK Richard Majza reagoval, že čo sa týka trolejbusov, pred desiatkami rokov sa v ďalšej výstavbe trolejového vedenia v Košiciach nepokračovalo. Veľmi presne sledujeme vývoj v trolejbusovej doprave, ako aj systémy, ktoré by umožňovali nasadenie trolejbusov aj na miestach, kde dnes nemáme trolejové vedenie. Táto výzva podľa našich informácií neobsahuje priestor na obstarávanie trolejbusov,“ vysvetlil.

DPMK plánuje podľa Majzu zakúpiť malé autobusy a veľké kĺbové autobusy. Presný počet nie je známy. Bude známy po zverejnení tejto výzvy a presnej sumy. V prípade kĺbových autobusov je potrebné vykonať ešte aj verejné obstarávanie,“ uviedol Majza.

Ku koncu minulého roka DPMK prevádzkoval 218 autobusov s priemerným vekom 5,51 roka, pričom za hranicu životnosti vozidla v MHD v mestskej aglomerácii sa štandardne považuje vek desať rokov.

Výzva, prostredníctvom ktorej chce DPMK zaobstarať nové autobusy, má podľa primátora Richarda Rašiho svoj kód, čakajú na to, že v najbližších dňoch budú známe presné podmienky.

Rozhodnutie DPMK je robiť kombinovaný spôsob dopravy, teda pokiaľ to tá výzva umožní, nakúpiť niekoľko elektrobusov. Budú to väčšinou menšie, menejkapacitné, na trasy, ktoré sú na elektrobusy najvhodnejšie, a potom kúpiť viac dieselových, ale nízkouhlíkových autobusov, ktoré spĺňajú normu EURO 6. Tie sú zase potrebné pre sídliská a časti mesta, kde je potrebná väčšia prepravná kapacita,“ povedal Raši.

Ako ďalej uviedol, mestskí poslanci schválili i čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov na informačné tabule. Všetky vozidlá dopravného podniku sú cez GPS moduly prepojené na centrálu. Na prestupných zastávkach bude daný obyvateľ vedieť, kedy jeho spoj príde a keď nepríde, aké je náhradné riešenie, aby tá doprava najmä v prestupných zastávkach bola čo najkomfortnejšia. Rovnako, aby napríklad cestujúci vedeli, že keď je nejaká porucha spoja, že nepríde,“ dodal Raši s tým, že ak výzva vyjde v najbližších dňoch, je možné nové autobusy zabezpečiť do konca tohto roka.

Môže vás zaujímať

Vodiči autobusov Arriva Nitra vstúpili do štrajkovej pohotovosti