Exekutíva EÚ v tejto súvislosti oznámila zriadenie „systému včasného varovania“, ktorý by mal v reálnom čase umožniť výmenu informácií medzi európskymi inštitúciami a členskými štátmi Únie ohľadom akýchkoľvek dezinformačných kampaní pred európskymi voľbami stanovenými na koniec mája 2019.
Podľa EK veľké technologické spoločnosti, ako sú Facebook, Twitter, Google či Mozilla, ktoré v septembri tohto roka prijali konkrétne záväzky v rámci „kódexu správania“, budú mať povinnosť každý mesiac informovať o svojich aktivitách v boji proti dezinformáciám v online prostredí.
Plán EÚ zdaniť príjmy veľkých internetových firiem sa ocitol na pokraji kolapsu
Podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip uviedol, že Európania musia spájať svoje sily, aby ochránili demokraciu pred dezinformáciami. „Videli sme pokusy zasahovať do volieb a referend, pričom dôkazy ukazujú na Rusko ako na primárny zdroj týchto kampaní,“ zdôraznil Ansip. EK podľa neho na riešenie týchto hrozieb navrhuje zlepšiť koordináciu s členskými štátmi prostredníctvom systému rýchleho varovania, posilniť tímy, pátrajúce po dezinformáciách, zvýšiť podporu pre médiá a výskumných pracovníkov a požiadať online platformy, aby plnili svoje záväzky v rámci kódexu správania.
Za prípravou akčného plánu proti dezinformáciám na internete stoja traja členovia EK – eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová, eurokomisár pre bezpečnostnú úniu Julian King a eurokomisárka pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Marija Gabrielová.
Komisia pripomenula, že v roku 2019 zdvojnásobí rozpočet -na sumu päť miliónov eur – pre špecializovanú jednotku pre boj s dezinformáciami a pre lepšiu informovanosť verejnosti.
Francúzski zákonodarcovia schválili zákony na boj proti falošným správam
Systém včasného varovania by sa mal vytvoriť do marca 2019 a bude mať formu digitálnej platformy, zabezpečenej proti preniknutiu do jej systému. To umožní členským štátom a euroinštitúciám výmenu informácií o „koordinovaných pokusoch zahraničných aktérov o zmanipulovanie demokratickej diskusie“.
Kódex dobrého správania, ktorý podpísali spoločnosti Facebook, Twitter, Google a Mozilla, má nezáväzný charakter, ale online platformy prisľúbili, že budú jasne rozlišovať reklamné obsahy od informácií a rýchlejšie budú rušiť falošné účty.
Inštitúcie EÚ a členské štáty sa okrem toho prostredníctvom osobitných programov zamerajú aj na cielené kampane na zvyšovanie povedomia verejnosti a rozvoj mediálnej gramotnosti občanov.