Facebook odhalil sofistikované snahy zamerané na ovplyvňovanie volieb v USA

Ilustračné foto

pixabay.com

Spoločnosť Facebook odhalila na svojich platformách "sofistikované" snahy, ktorých cieľom bolo ovplyvňovať americkú politiku. S odvolaním sa na oznámenie Facebooku o tom v utorok informovala agentúra AP. Facebook tiež naznačil možné prepojenie týchto snáh na Rusko.

aktualizované: 21:31

Spoločnosť odstránila 32 účtov zo sociálnych sietí Facebook a Instagram, pretože boli súčasťou koordinovaného úsilia a javili sa byť falošnými.

Trumpove obavy. Budú Rusi zasahovať do volieb?

Kto za týmito snahami stojí, Facebook nevie, naznačil však ich možné prepojenie na Rusko. Spoločnosť ďalej uviedla, že našla niektoré prepojenia medzi odstránenými účtami a účtami napojenými na ruskú agentúru pre výskum internetu, ktoré Facebook deaktivoval v období pred a po prezidentských voľbách v USA v roku 2016.

„Takýto druh správania nie je na Facebooku povolený, pretože nechceme, aby ľudia alebo organizácie vytvárali siete účtov, aby zavádzali ostatných o tom kto sú, alebo čo robia,“ uviedla spoločnosť na svojom blogu. „Nachádzame sa v začiatkoch vyšetrovania a nevieme všetky skutočnosti, ani to, kto by za tým mohol stáť,“ pokračovala.

Podľa nemenovaného predstaviteľa Facebooku absolvovala spoločnosť v tomto týždni aj súkromné brífingy v americkom Kongrese, ktorých témou odhalenie vplyvovej kampane prebiehajúcej na Facebooku a Instagrame. Facebook odhalil zmienenú kampaň v rámci vyšetrovania možného zasahovania do nadchádzajúcich kongresových volieb v USA. Napísal to denník The New York Times, ktorý o odstránení predmetných účtov Facebookom informoval v utorok ako prvý.

Twitter zrušil milióny užívateľských účtov

Prvá z uvedených falošných stránok bola vytvorená v marci 2017. Najmenej jednu z nich sledovalo viac ako 290.000 účtov. Najsledovanejšie z týchto stránok na Facebooku mali názvy „Aztlan Warriors“, „Black Elevation“, „Mindful Being“ či „Resisters“.

Na uvedených účtoch na Facebooku a Instagrame bolo umiestnených okolo 150 reklám v hodnote 11.000 dolárov zaplatených v amerických a kanadských dolároch. Prvá reklama sa objavila v apríli 2017 a posledná v júni 2018.
Spoločnosť dodala, že páchatelia boli „pri zakrývaní svojich stôp omnoho opatrnejší“ než v roku 2016.

Čiastočne aj kvôli krokom, ktoré Facebook prijal v uplynulom roku, aby zabránil zneužívaniu svojich platforiem. Osoby stojace za účtami využívali napríklad súkromné virtuálne siete a internetové telefónne služby a platili tretím stranám, aby v ich mene realizovali reklamy.
V novembrových voľbách sa rozhodne o tom, či si Republikánska strana prezidenta Donalda Trumpa udrží kontrolu nad oboma komorami Kongresu.

Môže vás zaujímať

Loď s vyše 100 migrantmi na palube odmietla ponuku Španielska na zakotvenie