Na palube lietadla indonézskej spoločnosti, ktorý mal problémy, bol tretí pilot

Ilustračné foto

Foto: pixabay.com

Na palube lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air, ktoré malo technické problémy noc pred zrútením rovnakého typu stroja do Jávskeho mora vlani 29. októbra, sa nachádzal tretí pilot. Vo štvrtok to uviedli indonézski vyšetrovatelia havárie, ktorých citovala tlačová agentúra DPA.

Na palube Boeingu 737 MAX 8 bola počas tragického októbrového letu iná zostava pilotov a tí nedokázali vyriešiť údajné rovnaké technické problémy, čo vyústilo do strmhlavého pádu lietadla do Jávskeho mora pri Indonézii a smrti všetkých 189 ľudí.

„Je pravda, že v kokpite bol počas letu (z Bali do Jakarty) ďalší, tretí pilot,“ potvrdil šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono.

Tretí pilot bol mimo služby, vracal sa z Bali do metropoly Jakarta a mal oprávnenie pilotovať typ lietadla Boeing 737 MAX 8. „Pilota úrad (KNKT) vypočul, ale nebudeme zverejňovať obsah výpovede,“ uviedol Soerjanto.

Boeing dokončuje aktualizáciu stabilizačného systému po havárii v Etiópii

Tlačová agentúra Bloomberg totiž v stredu s odvolaním sa na dva nemenované zdroje informovala, že tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má vyradiť z činnosti zle fungujúci automatický systém na ovládanie letu a zachrániť tak lietadlo.

Tento tretí pilot povedal posádke, aby prerušila prívod elektriny do motora v systéme, ktorý nútil nos lietadla smerovať dolu k zemi, uviedla agentúra Bloomberg v článku.

Predbežná správa odborníkov o nehode, zverejnená vlani v novembri, odhalila, že piloti osudného letu sa opakovane pokúšali zdvihnúť lietadlo a nasmerovať ho dohora, keď sa aktivoval automatický manéver naklonenia nosu lietadla smerom nadol.

Vyšetrovatelia sa zameriavajú na to, akú úlohu zohral pri októbrovej havárii nový prvok v boeingoch, známy ako systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), teda automatizovaný bezpečnostný mechanizmus v Boeingoch 737 Max 8. Spoločnosť Boeing nainštalovala systém do najnovšej generácie lietadiel 737 a jeho úlohou je zabrániť, aby sa nos stroja dostal príliš vysoko a spôsobil tak zastavenie lietadla.

Pri marcovom nešťastí v Etiópii však systém zrejme donútil nos lietadla smerovať dolu, keď prijal zo senzorov chybné, chaotické informácie. Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines havaroval 10. marca na vidieku Etiópie a zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov. Vládnu obavy, že túto haváriu mohlo tiež spôsobiť podobné zlé fungovanie systému.

Etiópia: Testy DNA u obetí leteckého nešťastia budú trvať šesť mesiacov

Soerjanto odmietol správy v médiách, že piloti havarovaného letu indonézskej spoločnosti Lion Air hľadali v letovej príručke inštrukcie, ako udržať nad lietadlom kontrolu, a nakoniec sa zrútili do mora. Avšak iný vyšetrovateľ KNKT, Nurcahyo Utomo, povedal, že posádka naozaj hľadala v príručke rady, ako ovládnuť stroj.

„Na základe záznamníka hlasov z kokpitu predpokladáme, že väčšinu letu boli ticho,“ uviedol novinárom Nurcahyo. „V posledných niekoľkých sekundách letu sa zdalo, že prežívali paniku, keď si uvedomili, že lietadlo nezvládnu,“ dodal.

Môže vás zaujímať

Pilota z havarovanej stíhačky po dvoch hodinách zvesili