Za haváriou ruského lietadla mohli byť odlišné údaje o rýchlosti v kabíne

Časti trosiek dopravného lietadla AN-148 ruskej spoločnosti Saratov Airlines pri dedine Stepanovskoje asi 40 kilometrov od moskovského letiska Domodedovo 11. februára 201

foto: TASR/AP

Špecialisti Medzištátneho leteckého výboru (MAK) so sídlom v Moskve sa domnievajú, že faktorom, ktorý v nedeľu viedol k havárii lietadla An-148 Saratovských aerolínií, mohli byť odlišné údaje o rýchlosti lietadla zobrazené na prístrojoch v pilotnej kabíne. Táto situácia mohla vzniknúť vplyvom námrazy na vonkajších meračoch.

Ako informovala agentúra Interfax, toto konštatovanie je výsledkom predbežnej analýzy údajov, ktoré špecialisti MAK získali z čiernych skriniek havarovaného lietadla, ako aj na základe skúmania podobných nehôd z minulosti.

Špecialisti MAK predpokladajú, že „faktorom, ktorý zrejme viedol k vzniku mimoriadnej situácie, mohli byť odlišné údaje o rýchlosti letu na dvoch rôznych indikátoroch pilotov, čo súviselo s námrazou na (vonkajších) meračoch celkového tlaku“. Námraza na nich sa vytvorila zrejme pre to, že nebol zapnutý systém ich ohrievania, citovala agentúra Interfax z vyhlásenia MAK.

Podľa MAK táto mimoriadna situácia sa začala rozvíjať zhruba dve a pol minúty po štarte, keď bolo lietadlo vo výške 1300 metrov a letelo rýchlosťou 465-470 kilometrov za hodinu.

Po štarte z Moskvy lietadlo riadil autopilot. Piloti prevzali ručné riadenie, keď nastala kritická situácia.
Lietadlo sa zrútilo v podmoskovskej oblasti po šiestich minútach letu. Zahynulo všetkých 71 ľudí na palube.

Z čiernych skriniek skopírovali všetky údaje

Experti MAK majú k dispozícii obe tzv. čierne skrinky. Z ich pamäťových modulov sa podarilo úspešne skopírovať všetky údaje, vrátane tých, ktoré sa týkajú posledného letu. Ide o údaje o priebehu letu i záznam diania v pilotnej kabíne, informovali zdroje v MAK s tým, že sa začalo s dešifrovaním záznamov.

Na mieste pádu lietadla sa končí zhromažďovanie trosiek. Na prevoz do Moskvy pripravujú nájdené fragmenty tiel obetí leteckého nešťastia. Z kráteru s hĺbkou 2,5 metra budú pomocou žeriavu vytiahnuté motory havarovaného stroja.

Príčina leteckého nešťastia zatiaľ nie je známa. Ruské médiá označujú za najpravdepodobnejšiu príčinu námrazu, poruchu motorov alebo zlyhanie pilota.

Môže vás zaujímať

OSN vyzvala súperiace strany v Jemene na rešpektovanie prímeria